Re: [ITPOLITIK] Oplæg til definition af en åben standard fra DNF

On Mon, 03 Mar 2003 17:13:45 +0100
Flemming Bjerke <sslug@sslug> wrote:
> Det skulle gerne fremgå at jeg ikke mener at teknik og information er
> identiske.

Jag känner nogle intressante filosofer som siger at det er detsamme. En
forbränningsmotor er for exempel en informationsomvandler. Det er bare
det at koden er lidt dårligt skriven.

> Læs lige Platon, Aristoles, Descartes, Pascal, Kant, Hegel, Husserl,
> Peirce, Wittgenstein, Heidegger, Merleau-Ponty, Foucault, Deleuze, og
> en allerhelvedes masse andre filosoffer som har brugt år på det
> spørgsmål - uden at komme med svar som ikke kunne kritiseres seriøst.

Jag laeser Popper og Chomsky. De liger nog kun Descartes og Kant bland
dem du regner op.

> Lignende uendelige spørgsmål kunne man også stille i forbindelse med
> teknik-definitionen: Hvad er naturlove, hvad er forudsigeligt, og hvad
> er et formål?

En sag som jag laert er at "hvad er x?"-spörgsmål er i stort set
meningslöse. "Hvad er problemet med x" er meget bedre. Du ser
filosofiske problemer med at sige at "EDB er ikke et "technical field"
ifolge patentlov og TRIPS". Jag oplever inga sådane problemer. Og ikke
politkerne i CULT heller.

> Spørgsmål der har været uendelige diskussioner om, og de
> er stadig ikke afklarede.

Jo. Nogle er afklarede, bland annet af Chomsky.

> Der er heldigvis ingen sikre svar på de
> store spørgsmål i livet. Derfor kan man heller ikke troværdigt aflede
> politisk stillingtagen af filosofiske udredninger. (Det var for øvrigt
> lige netop sådan marxisterne plagede os i 70'erne (heldigvis med ringe
> succes), og nyliberalisterne i 80'erne (desværre med alt for stor
> succes).)

De hade laest for meget Hegel og for lite Popper (eller Schopenhauer).
Nyliberalisterne tror jag ikke kunde laese overhoved. För övrigt er
mange mange politiske spörgsmål afledninger af filosofiske eller
religiöse udredninger. Om politik for den skul ikke er troværdig er et
andet spörgsmål.

> Software incl. Blade er både teknik og mentale metoder.

Ok. For meg er det software. Og man kan ikke få patenter på software,
det står i loven.

//Erik