Re: [ITPOLITIK] Oplæg til definition af en åben standard fra DNF

Anders Feder wrote:
> Som jeg forstår Flemming mener han at diskussionen om hvorvidt
> informationsbehandling er teknik er irrelevant i forhold til
> holdningen at software ikke skal kunne patenteres.

Om software er teknik eller ej i den normale (og totalt uklare)
sproglige anvendelse af ordet er irrelevant. Spørgsmålet er om
software skal være teknisk i patentretslig forstand, dette er
særdeles relevant spørgsmål.

Det er desværre et problem med sprog fordi teknik bruges
til så mange ting der ikke er patenterbare. Vi bruger til
dagligt "informationsteknologi" om computere, hvilket ikke
betyder at software automatisk er patenterbart.

> Softwarepatentering har en lang række dårlige samfundsøkonomiske
> konsekvenser. _Derfor_ skal software ikke kunne patenteres. Ikke fordi
> det ikke er teknik - for det er det (IMHO).

Problemet er at patentsystemet ikke tager samfundsøkonomiske
konsekvenser med når de bestemmer om et patent skal udstedes,
eller det patenterbare område skal udviddes, patentsystemet
har slet ikke nogen økonomiske kompetancer til at udtale sig om
eller undersøge økonomiske konsekvenser.

Skal vi forbedre patentsystemet uden at forsøge at få politikerne
til at rive det fra hinanden og sætte det sammen igen, så må vi
formuleres softwarepatent problematikken må en måde der er kompatibel
med gældende patentlov og internationale traktater.

Gældende patentlov siger at tekniske industrielle
opfindelser, der er nye og ikke-trivielle kan patenteres.

Vi vil ikke have softwarepatenter. Ergo må vi definere at
software enten ikke er teknisk eller industrielt anvendeligt,
her står vi bedst ved at definere software som ikke værende
teknisk i patentretslig forstand.

Dette er hvad nogle af ITRE/CULT forslagene gør helt eksplicit
http://www.softwarepatenter.dk/eudirektiv.html

Acceptere vi derimod at software er teknisk per se (hidhørende
til det teknologiske område), så skal vi ifølge TRIPPS traktaten
tillade 20årige patenter på software, og har ikke noget valg i
den sag.

Jeg tror ikke vi har nogen chance for at forkaste TRIPPS
traktaten samt de sidste 20-30 år af patentlovgivning, udvejen
er derfor at definere teknisk begrebet objektivt, så software
ikke kan udgøre en computer-implementeret opfindelse, der er
patenterbar.

Motivationen til den ændring er de økonomiske argumenter, men
vi kan kun få dette igennem på et politisk niveau.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk