Re: [ITPOLITIK] eshd

> jeg har nu kigget meget rundt på nedenstående url, og intetsted fundet
> den mindste henvisning til åbne standarder og/eller opensource.
> skal hele den offentlige forvaltnig styres af monopolsoft?
> http://www.e.gov.dk/sitemod/design/layouts/default/index.asp?pid=3370

jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med monopolsoft.
der er jo ikke tale om et udviklingsprojekt, men om en rammeaftale for et
standardsystem inden for esdh.

det betyder, at der vælges et eksisterende system, og da der kun er
proprietære esdh-produkter på markedet, vil det være et proprietært produkt,
som bliver valgt.

det standardsystem skal så kunne integrere med fagspecifikke systemer, som
alle formentlig er proprietære, fx. KMD's kommunesystemer. her stiller KMD en
grænseflade til rådighed.

altså eksisterende systemer skal integreres med andre eksisterende systemer.

hvor forestiller du dig, at Open Source kommer på tale?

database-serverne kan for nogen leverandørers vedkommende afvikles på en Open
Source-platform, mens andre er baseret på MS SQL-server, der derfor skal
afvikles på en MS-platform. alle leverandørerne baserer sig mig bekendt på
proprietære databaser,

man kan forestille sig Citrix- og/eller terminalserverløsninger, der kan
afvikles mod Open Source-klienter.

nogle af leverandørerne vil tilbyde integrationer til fx. StarOffice

i de fleste tilfælde vil det være kunden, som vælger den del af løsningen
afhængig af deres kompetance og pengepung.

ingen af de centrale systemer (esdh eller fagspecifikke systemer) vil være
Open Source, fordi der ikke findes sådan systemer, som er Open Source.

udvekslingen af sager mellem de forskellige myndigheder vil basere sig på en
åben XML-standard.

hele den offentlige forvaltning bliver formentlig fortsat styret (lige som den
allerede nu bliver styret) af "monopolsoft".

det er vel også mere relevant at tale om åbne standarder, når det handler om
den offentlige forvaltnings ansigt ud ad til. den offentlige forvaltning
vælger "monopolsoft", fordi det i dette tilfælde er den bedste løsning (det
skal jo også ses i lyset af, at der ikke findes et Open Source-alternativ).

i øvrigt er det mit indtryk, at FESD-enheden og Den digitale taskforce er
meget bevidste om Open Source og åbne standarder.

mvh
jesper