Re: [ITPOLITIK] Linux-Xbox, Anti-trust, Infosoc/EUCD/DMCA

Hans Schou wrote:

> Så kom den:
> http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2131594,00.html
>
> The programmers who got Linux to run on Microsoft's gaming console now
> want the EC's antitrust body to head off a legal response.
>
> Kort fortalt så har den vedtagne Infosoc, DMCA og EUCD lov gjort at
> det er ulovligt at udføre operationer på lovlig indkøbt hardware og
> software, som går uden om den adgangsbegrænsning der måtte være
> indbygget.

> Disse love har så den sideeffekt, at forbrugerne ikke lovligt kan tage
> en Microsoft Xbox og installere Linux på den.

Det er jeg ikke enig i.
Det er meget muligt at MS vil bruge Infosoc til at true udviklere, måske
endda anlægge retssager. Det er også muligt at udviklere i bl.a. Tyskland
er nervøse.
Men jeg ikke se at fx de danske love skulle forbyde nogen at køre Linux på
en Xbox.

> For tiden kan det lade sig gøre at installere en "mod chip" - noget
> hardware - som gør det muligt at køre Linux alligevel. Men at få lavet
> en løsning så det foregår i ren software er ikke mulig grundet
> lovgivningen. Microsoft truer iøvrigt dem der fremstiller "mod chips"
> med sagsanlæg.

> Var det virkelig den situation danske, europæiske og amerikanske
> folkevalgte politikere ønskede at opnå? Vil de blot sige: Tjah, det
> var en uheldig sideeffekt, men det kan vi ikke gøre noget ved nu.

Eller også vil de sige at der ikke er noget problem.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug