Re: [ITPOLITIK] Browserkrigen overstået?

Kenneth Geisshirt <sslug@sslug> writes:

> Hejsa
>
> Jeg har netop læst:
> http://www.chart.dk/newsletters/feb_2003.htm
>
> Bemærk, at næsten 99 % af alle webhits hos Chart er fra IE. Jeg er bange
> for at det sætter os non-IE-bruger under pres.

I dag kan de fleste browsere med respekt for sig selv (IE udelukket)
skifte identitet. Da mange Web-leverandører kynisk prøver at chikanere
(se http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/) andre end
IE-brugere er der *mange*, rigtig *mange* non-IE brugere som lader
deres browser identificere sig som IE.

Jeg mener at man i alle statistiker om anvendelse af browsere må
nullificere andelen som viser IE, og betragte denne andel som "Ukendt
Browser".

Jeg ved ikke om jeg vil gå så vidt som til at opfordre folk til at
skfite identifikations-streng på deres browser, men jeg vil ikke
udelukke det. Hvad vil jeg få ud af det? Jo i den lange ende ville man
få det ud af det ingen web-leverandør vil kunne skrædersy sider til
betemte brugere da han ikke kan skelne dem fra hinanden, alle
identificeres lige --- desværre som IE.

Man kunne så gå et skridt videre at begynde at skrive til diverse
sslug@sslug om at deres site ikke virker, og at man bruger
IE (som de jo kan se i deres log), og antyde at det kunne være fordi
deres site ikke er gyldig (en: valid) HTML/CSS.

Kunne man forestille sig at www fik den drejning også selvom jeg ikke
explicit opfordrer til det?

Jarl