Re: [ITPOLITIK] Patents, Love and Linux

Søndag den 23. marts 2003 01:06 skrev Erik Josefsson:

> I Finland godkänns nu programvarukrav:
> "Patentverkens praxis i fråga om ansökningar på datorrelaterade
> uppfinningar har under de senaste åren sökt sin form. Det har skett
> ändringar i praxisen vid Europeiska patentverket och efter vissa
> beslut av EPO:s besvärsnämnder har EPO antagit en tolkning som
> bl.a. godtar s.k. programvarukrav (EPO Guidelines, oktober 2001)."
> http://www.prh.fi/sv/uutiset/112.html

Jeg tror du misforstod mig. Jeg mener blot, at et softwarepatent
dækker ikke kun et enkelt program, der dækker alle mulige
implementationer af programmer, der løser et givent problem på samme
måde.

> Men hvis patentet er giltigt i det land som jag önsker distribuere
> så må jag altså ikke distribuere? Er det GPL som ikke tillader det,
> eller er det nogen/noget andet?

Der er en paragram i GPL licensen, der beskriver GPL og patenter. Læs
den.

> Og den benyttelsen må han så ikke distibuere? Er det tilladt for
> sslug at distribuere knoppix?

Tja SSLUG har ikke undersøgt om al software i distributionen
potentielt overtræder et softwarepatent. Det er så stor og voldsom en
procedure, at selv det store patentelskende IBM ikke kan overkomme
det. Det lader små firmaer som SuSE lave en distribution for dem.
Hermed vil det blive SuSE og ikke IBM, der vil blive sagsøgt hvis en
patenthaver finder en krænkelse af vedkommendes patent. Det er dog
knap så interessant, da SuSE ikke har nær så stor en pengepung, at
jagte som IBM har.
I praksis vil enkeltpersoner og små fisk så dom SSLUG sikkert blot
blive truet med et sagsanlæg, hvorefter distributionen må stoppe af
frygt for represalier. Så må man blot lave en distribution uden det
potentielt softwarepatent dækkede område.
Hvilken retssikkerhed :-(

> Patents, Love and Linux ;-)

ja! Den tør de sikkert ikke bruge som officielt slogan.

Mvh