Re: [ITPOLITIK]Microsoft_gnider_salt_i_Linux-såret

"Jesper Laisen" <sslug@sslug> writes:

> SCO-situationen er da et overordentligt alvorligt problem for
> Linux-samfundet.

Jeg mente "jeg" og "du" bogstavligt.  _Jeg_ har ikke nogen problemer.
Har _du_?

> I bedste fald er det blot et midlertidig tilbageskridt. I værste fald
> er Linux et derivat af UNIX, som SCO har en eller anden form for
> ejerskab over.

Selvfølgelig er linux et baseret på unix!  Og hvis det skulle vise at
der er nogle linier kode der til forveksling ligner noget i et andet
system, så bliver det skrevet om.  Formentlig til noget bedre.  Hvad er
problemet?

Hvis jeg skal holde op med at bruge Linux på mine maskiner,
så skal der ske følgende[1]: Jeg bliver *personligt* sagsøgt af en eller
anden, *og* den en eller anden vinder retsagen; hvilket i så fald nok er
ved Mennskerettighedsdomstolen, da jeg bruger Linux helt privat.

> Det kan i sidste ende betyde, at selv om der ikke er sammenfald i
> koden, så vil Linux være i store problemer under den nuværende
> ophavsretslovgivning.

Nej, i det tilfælde er der absolut ingen problemer med ophavsret, heller
ikke i USA.

> Det er jo det Bill Gates hævder, når han siger:
> "There's no question that in cloning activities, IP from many, many
> companies, including Microsoft, is being used in open-source
> software. When people clone things, that often becomes unavoidable."
> (http://www.crn.com/sections/BreakingNews/dailyarchives.asp?ArticleID=43532)
>
> Hvad nu hvis retten mener det samme?

Det Bill G. taler om er intellektuel "egendom" (som, ifølge temmelig
mange fornuftige mennskers mening, er noget sludder, som det er sagt
flere gange her og på andre lister).  Man kan "forsvare" sin
intellektuelle "egendom" vha. patenter[2], som jo udstedes for et godt
ord (også behandlet til hudløshed her og på andre lister).

Det kan godt være at IBM og andre lignende foretagner har problemer.
Det har de fordi de lever i deres egen lille verden hvor de har gjort
advokater til præster, godt hjulpet til af et retssystem hvor dommerne
bliver udnævnt af politiske årsager, hvor Bill G. lige kan tage en snak
med den admistrator der tilfældigvis sidder i Det Ovale Værelse, og hvor
advokaters personlige vinding er direkte proportional med de
erstatninger der idømmes som følge af retsager.

[ Ahhhhhh... det gjorde godt! ]

Men _Linuxsamfundet_ som sådan har ikke noget problem.
--
                                                      Jens Peter Secher
 _jpsecher get2net dk DD6A 05B0 174E BFB2 D4D9 B52E 0EE5 978A FE63 E8A1_

[1] Faktisk /kunne/ det jo ske at Hurd bliver færdig en dag... :-)

[2] og/eller den nye fantastiske danske implementation af EU
Infosoc-direktivet, der gør det muligt at pakke ting ind "tekniske
spærringer" så man kan udøve selvjustits uden at skulle belemre det
besværlige retssytem.