Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

Hej Poul-Erik

Poul-Erik Andreasen wrote:
On Tue, 05 Aug 2003 10:58:56 +0200
Peter Maersk-Moller <sslug@sslug> wrote:
Hej
Steen Jensen wrote:
Situationen kan vel i en vis udstrækning sammenlignes med en virksomhed, der vil tjene penge på at levere fotokopier af artikler.
Nej, man bør/må skelne mellem meta-data og data. Meta-data er IKKE det samme
som det data som meta-data normalt omhandler. En kopi af data er ikke meta-data,
men blot --- en kopi af data.
Og for dem, der ikke helt har forstået meta-data. Meta-data er data OM data.
Ovenstående kan være svært for jurister at forstå, hvilket jeg ikke kan forstå.
Tingende har det med at flyde lidt sammen. Hvis jeg laver en hjemmside med
rammer hvor jeg i den ene rammer har mine links og i enden ramme viser resultatet
af disse links. Og jeg så bruger eksterne links der springer de eksterene hovesider over,
så kan man jo godt kalde det jeg har på min hjemmeside for metadata, da det bare er
et instruktionssæt i hvor de rigtige data kan hentes. Alt efter hvor groft sådan noget er
lavet kan man selvsagt sagtens få det til at se ud som om at det er noget data jeg selv hoster. I øvrigt kan det også laves uden rammer. Problemet er at links ikke bare er metadata, det er metadata i et format hvor behandlingen
i browseren til dels er forudsigelig og til dels er et automatiseret forløb, der kan manipuleres.

Jeg kan se, hvor du vil hen og jeg er enig i, at der kan være et problem.

Generelt har jeg ment, at linkning (med tydelig angivelse af kilde)
altid skal være tilladt, medens framing er en form for bedrag, der skal
forbydes. Det sidste er jeg dog begyndt at tvivle på. Grunden til
dette er udviklingen i, hvordan vi bruger data. Data er blevet pusslebrikker
vi sammestykker fra mange kilder og skaber noget nyt. Prøv og tag
udviklingen de sidste fem år og så fremskriv den 25 år. Hvis
framing og lignende generelt skal forbydes, så tror jeg vi fravælger en meget
produktiv udviklingsvej i historien. Et forbud mod framing er i hvertfald
et meget restriktiv indgreb imod udviklingen der går langt ud over
den beskyttelse ideer og fysiske hidtil har nydt. Jeg må godt
købe et Sony TV, tage indmaden ud og sælge denne i en ny kasse som
et Mærsk-TV uden at spørge Sony om lov. Jeg må bare ikke lyve om
tingene.

Det jeg vil slå til lyd for er, at udbyder af data (der forventes at
ønske at beskytte sine data) skal yde noget til gengæld for at opnå
juridisk beskyttelse. Det de skal/bør yde til gengæld er at beskytte
sine data forsvarligt. På den måde er det ikke hele Internettet og
dermed samfundet der skal tilpasse sig for at en udbyder af data
kan beskytte sine økonomiske interesser, men derimod udbyder der skal
tilpasse sig samfundet for at kunne opnå økonomisk udbytte. Det synes
jeg er et rimeligt krav taget i betragtning, hvor lidt indsats, der
skal til at beskytte sine data mod både linkning og framing.

På den måde får vi løst problemet med både linkning og framing.
Beskytter du data, kan der ikke linkes eller frames. Beskytter
du ikke data, dvs. du stiller data frit til rådighed, så må der
linkes og frames - men folk må stadig ikke downloade en udbyders
materiale og udbyde det som deres eget.

Ønsker en udbyder linkning til teknisk beskyttet materiale, men ikke framing,
må de indgå aftaler med dem der linker. Det bør ikke være en byrde, der tilfalder
resten af samfundet.

De danske domstole og tildels advokatstanden ser dog anderledes på dette.
De ønsker at hele byrden og omkostningen skal tilfalde samfundet og ikke
udbyderen ---- eller også har domstolene måske ikke fattet konsekvenserne
for samfundet af deres beslutning, eller også er de ligeglade. De skal
alligvel ikke leve med konsekvenserne så længe i fremtiden som os andre.

Interessant perspektiv, at ændre vægtningen af ens stemme i forhold til, hvor
længe man kan foventes at skulle leve med beslutningerne ;-)

--PMM