Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Tue, 05 Aug 2003 10:58:56 +0200, Peter Maersk-Moller
<sslug@sslug> wrote:

>Hej

>Nej, man bør/må skelne mellem meta-data og data. Meta-data er IKKE det samme
>som det data som meta-data normalt omhandler. En kopi af data er ikke meta-data,
>men blot --- en kopi af data.
>
>Og for dem, der ikke helt har forstået meta-data. Meta-data er data OM data.
>
>Ovenstående kan være svært for jurister at forstå, hvilket jeg ikke kan forstå.
>
>"Føtex har ravioli stående på tredje hylde fra oven i gangen med dåser" er meta-
>data. Ravioli-dåsen er data. Laver jeg en dåse magen til og fylder den med
>ravioli, så har jeg lavet en kopi.

I sagen Newsbooster vs. DDF, mente dommeren at metadata om avisernes
artikler er et aktiv der tilhører indehaveren af ophavsretten til
data.

Ophavsretsindehaverne ønskede at udnytte dette aktiv kommercielt, og
dommeren anså det for sandsynligt, at Newsboosters virke skadede
ophavsretsindehavernes mulighed for at kommerciallisere deres data og
tilhørende metadata.

Metadata er ikke public domain. De er i EU beskyttet af
database-direktivet, hvorfor vi ikke har brug for en lov som DMCA. Vi
fik den så alligevel, i form af Infosoc.

Og hvis ikke vi vil anerkende at ejeren af data også har rettighederne
til metadata om data, så var det berettiget at indføre Infosoc, og vi
må hellere se at få taget det næste skridt, og få kriminaliseret brug
af ikke-TCPA PC'ere, så rettighedshaverne via tekniske
foranstaltninger kan beskytte deres indhold effektivt - eller hvad ?
;-)

Hilsen,
Erik L