Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

Hej Jesper.

Jesper Laisen wrote:

De danske domstole og tildels advokatstanden ser dog anderledes på dette.
De ønsker at hele byrden og omkostningen skal tilfalde samfundet og ikke
udbyderen ---- eller også har domstolene måske ikke fattet konsekvenserne
for samfundet af deres beslutning, eller også er de ligeglade.

De danske domstole har ikke nogen holdning. De afgører, hvad loven er. Det
> har så visse konsekvenser, som du kan være enige eller uenige i, men det er
> en anden sag.

Ideelt set har du ret. I den virkelige verden foretages der en afvejning,
specielt i sager, hvor loven ikke er klar - og det er den vist ikke, hvad
angår dybe links. Gennem tiden (over tid) har vi set, at domstole har ændret
praksis uden, at der nødvendigvis ligger lovændringer bag. Altså domstole
har en (ofte) kollektiv holdning til, hvordan love skal tolkes og den
holdning er delvist uafhængig af, hvad advokatstanden og politikere
måtte mene, skønt disse gør, hvad de kan for at påvirke den.

Advokatstanden præsenterer fortolkningsforslag til domstolene, som domstolene
> så anvender til at afgøre, hvad loven siger.
Du kan berettiget eller uberettiget kritisere loven og de politikkere, som laver den, men jeg kan ikke se, at du er berettiget i en kritik af fx. domstolene.

Jeg mener ikke loven er klar. Derfor mener jeg også at domstolene har foretaget en vurdering og al vurdering må i bund og grund ske på bagrund af holdninger. Den afgørelse som de tyske domstole er nået frem til er delvist forskellig fra den danske afgørelse. Begge landes love er uklare, men i det tyske tilfælde har domstolen sagt at samfundets interesse i dybe links vejer tungere end kommercielle interesser for et forbud. I den sammenhæng tror jeg da, at det er indgået i domstolens afgørelse, at kommercielle interesser relativt let kan forhindre et misbrug. Derfor mener jeg, at danske domstole har begået en fejl. Hvis loven derimod var meget klar som f.eks.

  §1 Dybe links er forbudt.
  §2 Dybe links er at forstå som .........

Ja, så skulle kritikken rettes væk fra domstolene.

Men sådan er det altså ikke - og domstolene må stå til ansvar for deres
fejltagelse.

--PMM