Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wed, 06 Aug 2003 10:37:07 +0200, Peter Maersk-Moller
<sslug@sslug> wrote:

> [...]
>ønske at beskytte sine data) skal yde noget til gengæld for at opnå
>juridisk beskyttelse. Det de skal/bør yde til gengæld er at beskytte
>sine data forsvarligt. På den måde er det ikke hele Internettet og
>dermed samfundet der skal tilpasse sig for at en udbyder af data
>kan beskytte sine økonomiske interesser, men derimod udbyder der skal
>tilpasse sig samfundet for at kunne opnå økonomisk udbytte. Det synes
>jeg er et rimeligt krav taget i betragtning, hvor lidt indsats, der
>skal til at beskytte sine data mod både linkning og framing.

Til dette sagde direktøren for Berlingske tidende i retten, at de ikke
ønskede at være en del af et teknologisk kapløb, da de forudser, at
hvergang de indfører en teknisk foranstaltning, vil der være nogen der
knækker den. Og hvis deres juridiske beskyttelse er afhænging af, om
de har beskyttet deres materiale "passende", vil de til stadighed
skulle opgradere deres tekniske beskyttelsesforanstaltninger, da
"passende" ændrer sig hele tiden.

>På den måde får vi løst problemet med både linkning og framing.
>Beskytter du data, kan der ikke linkes eller frames. Beskytter
>du ikke data, dvs. du stiller data frit til rådighed, så må der
>linkes og frames - men folk må stadig ikke downloade en udbyders
>materiale og udbyde det som deres eget.

Om det er framing, linking, deep-linking eller udbasunering fra dit
vindue til resten af gaden, er helt irrelevant.

Det er det folk misforstår.

Newsbooster fik ikke nedlagt fogedforbud, fordi dybe links er
ulovlige!

Dybe links er ikke ulovlige.

Det der er ulovligt, er at skade opretshavers legitime interesser
urimeligt. Dette kan man f.eks. gøre ved, at sælge dybe links til
andres artikler, hvis disse andre har en legitim interesse i, selv at
sælge dybe links til deres artikler.

Hvis det ikke skader en opretshavers legitime interesser urimeligt,kan
man linke lige så dybt man vil til dennes indhold.

- det er ret typisk, at teknikkere forsøger at løse problemerne, ved
at definere nogle tekniske rammer. Men jura er noget andet.

Om du bruger en sabel eller en neglesaks til at skære halsen over på
et andet menneske har intet at gøremed,  om det er overlagt mord eller
ej.

Det bør altid være konsekvensen af en given handling der er afgørende,
og ikke selve handlingens tekniske karakter, der afgør om det du gør
er lovligt eller ej.

Min yndlingsanalogi er fartgrænser; du må køre x-antal kilometer/t på
motorvejen - men du skal køre "efter forholdene" - dvs., at når det er
tåget, findes der ikke en fast grænse for, hvor hurtigt du må køre -
det kan simpelthen ikke defineres i en fast variabel ;-)

At forsøge og definere faste tekniske variabler for, hvad man må og
ikke må, med ophavsretsbeskyttet materiale, vil være dødsdømt fra
starten, da det ikke er muligt at definere et fast sæt regler, der
tager hensyn til alle situationer der kan opstå.

Hilsen,
Erik L