Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Tue, 05 Aug 2003 10:43:20 +0200, Peter Maersk-Moller
<sslug@sslug> wrote:

>Hej

>Jeg tror ikke jeg på noget tidspunkt i denne debat har slået til lyd
>for, at man skal kunne gå ind og læse artikler gratis. Hvis AOD stiller
>artikler gratis tilrådighed, så fint med mig, men det kræver jeg ikke.
>
>Det jeg blot vil sige er, at et forbud mod dybe links har en høj
>omkostning for almenvellet da et generelt forbud mod dybe links
>skader samfundets generelle vidensindsamling. Det er altid svært at
>gøre denne skades effekt op, men den er der og den kunne undgåes, hvis blot
>man pålagde en udbyder som minimum at beskytte sit udbud efter
> [...]

- og som fogedretten også slog fast i kendelsen vedr. Newsbooster vs.
DDF ;-)

Det er nogle populistiske journalister der misforstod sagen, som har
fået det til at fremstå som om, at DDF ville forbyde dybe links.

Hvis brugen af dybe links skader oprateshavers legitime interesser
urimeligt - hvad dommeren fandt overvejende sandsynligt i Newsbooster
vs. DDF - så krænker de ophavsretsindehavernes ophavsret.

Men så skal opretshaver altså sandsynliggøre, at de dybe link til
vedkommendes materiale skader vedkommendes legitime interesser.

En evt. sagsøgt skal på samme måde i sit forsvar, sandsynliggøre at
det ikke skader - oig så må en dommer i sidste ende træffe afgørelsen
i det konkrete tilfælde.

Hilsen,
Erik L