Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

Hej Steen

Steen Jensen wrote:
Der skal foretages en afvejning af interesser. Ud fra dette mener jeg, at
dybe links generelt skal være tilladt. Det skal det, fordi det gavner
samfundet og fordi det for udbyder typisk vil være meget let at forhindre
et muligt misbrug (af snyltere) gennem brug af dybe links. Hvis dette
ikke var muligt eller ikke muligt let at gøre, så vil afvejning af
interesser naturligvis ændre sig.
Der er ikke forbud mod dybe links i Danmark, men der er forbud mod at sidde og puge snylterpenge sammen på at henvise til disse links.

Ja det har jeg forstået, men ud fra de kriterier tror jeg, at rigtig mange aktiviteter kan anses for at være snylteaktiviteter uden at der nødvendigvis er et forbud mod dette.

Generelt kan vi jo ikke lide snyltere, men JEG SYNES, at et generelt
forbud mod kommercielt at henvise til information som andre har indsamlet er
for vidtrækkende når misbrug let kan forhindres.

Jeg mener, at det er for vidtrækkende fordi næsten al aktivitet har
en eller anden form kommercielt sigte - Kræftens bekæmpelse er
også kommerciel, skønt de også er godgørende. Private sites er
også kommercielle, da de bruges til at skabe omtale, goodwill, badwill etc.
og fordi en sådan omtale, goodwill etc. har en kommerciel værdi.

Der ud over så bare fordi noget koster penge at lave, så skal resultatet ikke
automatisk nyde en beskyttelse, der vil kræve et omfattende indgreb over for mange
andre (muligvis nyttige) aktiviteter. Der skal ske en afvejning af samfundets
interesser.
Aha, så du vil fjerne ophavsretten? Det er rent faktisk, hvad du skriver efter min opfattelse.

Nej, det jeg skriver er, at hvis beskyttelse af rettigheder har en for samfundet for stor omkostning, ja så skal vi overveje om vi skal opretholde beskyttelsen. Jeg mener ikke at en fornuftig beskyttelse af ophavsretten vil være af for stor omkostning for samfundet, men hvis beskyttelsen af ophavsretten teknisk set krævede indførelse af censur og måske en alvorlig indskrænkning af ytringsfrihed, ja så var sagen en anden, men det er som sagt ikke tilfældet.

Synes du slet ikke at et forbud mod dybe links har nogle negative
konsekvenser for samfundt elelr synes du blot af disse er uden betydning ?

Igen, min pointe er denne. Et generelt forbud skader samfundets interesser
og udbyder kan forholdsvis let forhindre et misbrug. Er du uenig i dette ?
Som anført ovenfor er der alene forbud mod at drive en forretning, der henviser til andres artikler. At drive forretning på den måde kan vel kaldes misbrug, og det kunne man åbenbart ikke beskytte sig imod. Man valgte at gå til domstolene for at få standset det.

Jeg tror, at man godt kunne have beskyttet sig og at motivationen for at gå til domstolene var en anden. Jeg tror, at man ønskede at få slået fast at udbyders interesser skal tilgodeses i forhold til samfundet og at man valgte en klar snyltersag til at opnå dette.

Som sagt henvisningen til forretning tror jeg ikke tæller så meget
fordi næsten al aktivitet kan få et kommercielt sigte. Jeg kan stille op
til folketinget af idealistiske grunde, men jeg ville jo nok ikke sige
nej til det komemrcielle udbytte (lønnen) skulle jeg blive valgt.

Jeg er enig i, at man skal kunne skabe en forretning på indsamling og udbud
af data og det mener jeg også, at man kan, også selv om man så selv
er nød til at etablere et minimum af beskyttelse for at forhindre
snyltere. På den måde pålægger man ikke samfundet urimelige restriktioner.
Lad være med at tage penge for at fortælle, hvor informationen ligger er vel egentlig en god løsning.

Ok, hvad så, hvis jeg tager penge for bannerreklamer ? Eller hvad så, hvis jeg giver det væk gratis ? Det har jo også en værdi, som måske så kan realiseres mange år senere.

Jeg kan heller ikke lide snyltere, men et total forbud synes jeg heller ikke
er en god løsning. På det punkt er vi så uenige så lad det blive ved det.

--PMM

Peter Maersk-Moller
Ogg/Vorbis support for MPEG4IP. YUV12, XviD, AVI and MP4 support
for libmpeg2. See http://www.maersk-moller.net/projects/