Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

Hej Erik

Erik Lange wrote:

......måde så man ikke behøver at pålægge alle os andre kostbare
restriktioner.
Hvad er det for restriktioner du bliver pålagt ?

Jeg mener, at et forbud mod kommerciel udnyttelse af dybe links KAN have effekt som et generelt forbud mod dybe links, hvor man så godt alligevel må i nogle tilfælde.

Det er lige ulovligt at udnytte AOD's materiale uretmæssigt, om det er
beskyttet eller ej.

Det er jeg enig i. Vi kan måske så være uenig i, hvad en uretsmæssig udnyttelse så er. Jeg mener ikke at en linkning til frit tilgængelig data er uretsmæssig, men det mener du, at det kan det godt være. Den vej har vi været ned af. Det er et spørgsmål om holdning.

Så du er ikke pålagt flere restriktioner ved at de ikke beskytter det
- du skal bare tænke selv ;-)

Det afhænger af definitionen af uretsmæssig. Jeg mener at et forbud mod linkning er en ekstra restriktion. Så her er vi bare uenig.

Hvorfor vil du ha' frataget muligheden for, at vælge at respektere
deres ophavsret, og erstatte denne mulighed, med en teknisk
restriktion, der direkte forhindrer dig i, at gøre noget du ikke er
autoriseret til ?

Jeg mener ikke, at jeg vil fratage folk deres ophavsret. Jeg mener blot, at ophavsrettens omfang skal klart afgrænses og at det falder (bør falde) uden for ophavsretten at kunne forhindre andre i at linke til frit tilgængelig ophavsbeskyttet materiale. Er det virkelig så slemt ? Kan du slet ikke se noget negativt ved at man som ophavsretshaver har lov til at bestemme, hvem der må linke til det materiale man frit stiller tilrådighed ? Kan det ikke misbruges ?

Det bekymrer mig meget, når jeg oplever at fornuftige og intelligente
mennesker som du og Niels, uforvarende/ubevidst argumenterer for
indførsel af tekniske adgangsbegrænsninger som løsning på
rettighedsadministration af digitale medier, da jeg mener at denne
holdning i sidste ende fører til udbredelse af TCPA...
TCPA = Trusted Computer Platform Alliance.

Jeg kan godt se, hvad du mener og jeg er også imod TCPA, men jeg mener ikke alle veje fører til TCPA. Jeg mener, at der skal ske en afvejning og på min vægt falder det altså ud til fordel for fri linkning.

Selv om den fysiske verden ikke på alle punkter kan sammenlignes med
den imaterielle så:
Når der afholdes en koncert på Gentofte stadion, så sættes der også plader
op for at forhindre at for mange kan stå uden for stadion og se med
uden at betale. Det ville være urimeligt, hvis arrangøren kan bede
domstolene om at få ryddet vejen foran stadion.

Det er et eksempel på, at en udbyder er nød til at gøre lidt, hvis de vil
forhindre det værste misbrug fordi samfundet ikke vil acceptere omkostningen
ved at udbyder skal nyde fuld beskyttelse uden selv at have et vist ansvar.

--PMM

Peter Maersk-Moller
Ogg/Vorbis support for MPEG4IP. YUV12, XviD, AVI and MP4 support
for libmpeg2. See http://www.maersk-moller.net/projects/