Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wed, 6 Aug 2003 13:45:38 +0200, Esben Jensen <sslug@sslug>
wrote:

>On Wednesday 06 August 2003 13:27, Erik Lange wrote:
>
>(en hel masse om legitime interesser)
>
>Erik vil du ikke godt lige citere det _generelle_ afsnit af
>ophavsretsloven som omhandler legitime interesser? Vi andre kan ikke
>finde det. ;)

Det kan Niels Elgård sikkert finde til dig ;-)

Jeg vil hellere foreslå, at du læser kendelsen mod Newsbooster:
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/ddfnet.nsf/0/a934a040c91f86174125692a003e8442/$FILE/Hele%20kendelsen.pdf

Derudover kan jeg anbefale at man sætter sig ind i Bernerkonventionen,
hvis man er interesseret i ophavsret. Det er den al moderne ophavsret
bygger på, og det er fra Bernerkonventionens tre-trins-test man har
begreberne "legitime interesser" og  "urimelig skade".

http://www.wipo.int/clea/docs/en/wo/wo001en.htm

>Personligt ville jeg ikke bryde mig om en lov som siger at man ikke må
>misbruge nogens rettigheder urimeligt. Jeg er ikke uenig i det, men jeg
>har behov for en lidt mere detaljeret angivelse.

Vil du nu ha' en fast definition af begrebet "urimeligt" ?

Er det i procenter tabt indtægt eller et fast kroner/øre-beløb ?

Hvad med interesser der ikke er kommercielle - de er også legitime, og
kan også skades - f.eks. ens rygte. Hvornår skader man andres rygte
urimeligt ?

Man kan IKKE stille generelle regler op, for hvornår noget er en
ophavsretskrænkelse.  Det er derfor vi har domstolene til at fortolke
loven.

Du kan ikke flytte den dømmende magt,ud i et sæt fast definerede
regler - eller, jo, det KAN man godt... det er jo det man gør med
retsbeskyttelse af tekniske foranstaltninger, men det er vi jo enige
om er forkert...

Hilsen,
Erik L