Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wednesday 06 August 2003 15:26, Erik Lange wrote:
> On Wed, 6 Aug 2003 13:45:38 +0200, Esben Jensen
> <sslug@sslug>

> Det kan Niels Elgård sikkert finde til dig ;-)

Han kunne vist heller ikke finde den lader det til, kun et specifikt
afsnit i databasedirektivet. Men du lader til at bruge betegnelsen mere
generelt. ;)

> Jeg vil hellere foreslå, at du læser kendelsen mod Newsbooster:
> http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/ddfnet.nsf/0/a934a040c91f86
>174125692a003e8442/$FILE/Hele%20kendelsen.pdf

Uh den har jeg læst mange gange Erik.

> Derudover kan jeg anbefale at man sætter sig ind i
> Bernerkonventionen, hvis man er interesseret i ophavsret. Det er den
> al moderne ophavsret bygger på, og det er fra Bernerkonventionens
> tre-trins-test man har begreberne "legitime interesser" og  "urimelig
> skade".

Det ved jeg, den er en slags grundlov for ophavsret. Det er jo så op til
national lovgivning at fastsætte de mere præcise regler. Derfor er det
jo national lovgivning vi skal følge.

> Vil du nu ha' en fast definition af begrebet "urimeligt" ?
>
> Er det i procenter tabt indtægt eller et fast kroner/øre-beløb ?
>
> Hvad med interesser der ikke er kommercielle - de er også legitime,
> og kan også skades - f.eks. ens rygte. Hvornår skader man andres
> rygte urimeligt ?
>
> Man kan IKKE stille generelle regler op, for hvornår noget er en
> ophavsretskrænkelse.  Det er derfor vi har domstolene til at fortolke
> loven.

Jo det kan man godt, og det har man gjort. Ellers kunne man fyre
folketinget og lave een generel lov der siger 'Man må ikke skade andres
retigheder urimeligt' og så lade domstolene styre landet. Men det har
man altså valgt ikke at gøre.
En alt for vag lovgivning er efter min mening konfliktskabende, fordi
ingen vil kunne blive enige om hvad der er rimeligt når det går imod
deres interesser. Det vil også være til ulempe for privatpersoner som
ikke har samme juridiske kompetencer som større virksomheder.

> Du kan ikke flytte den dømmende magt,ud i et sæt fast definerede
> regler - eller, jo, det KAN man godt... det er jo det man gør med
> retsbeskyttelse af tekniske foranstaltninger, men det er vi jo enige
> om er forkert...

Det troede jeg da var hele ideen i magtens tredeling? Ikke tekniske
foranstaltninger, men fast definerede regler.

--
Esben Jensen