Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wednesday 06 August 2003 15:35, Erik Lange wrote:

> Jeg er også ked af at skulle gentage mig selv i det uendelige... men
> det er åbenbart nødvendigt.
>
> Der eksisterer ikke et generelt forbud mod dybe links!

Det er der så vidt jeg husker heller ingen der har påstået her, men vi
er en del der ser en ubehagelig tendens til fortolkning i den retning.
Jeg synes eksempelvis at se antydninger i den retning i den måde DDF
har faret frem på efter Newsbooster sagen.

> Der står enhver frit for at linke, under ansvar.
>
> Så det er mere korrekt at sige, at det generelt er tilladt at linke,
> også dybt, så længe man gør det under ansvar og ikke overtræder nogle
> love ved det.
>
> At man kan overtræde en lov ved at linke, gør ikke linking ulovligt.
>
> At du kan overtræde en lov ved at bruge  en køkkenkniv på en bestemt
> måde, gør ikke køkkenknive ulovlige.

Helt enig.

> Åh... der hales torsk i land her ;-)
>
> Du har jo lige sagt, at aviserne bare kunne bruge en robots.txt til
> at beskytte sig imod robotterne... at du så ikke bruger robots.txt
> til dette, er uvedkommende.

Måske fordi jeg har en pragmatisk holdning. Jeg ser ingen grund til at
sætte et større retssystem igang hvis man kan løse problemerne med 10
minutters arbejdskraft.

> Den normale anvendelse er, at sikre sig mod, at uvedkommende (f.eks.
> en robot) ikke tilgår ens indhold.

Jeg kan ikke udtale mig om hvad den normale anvendelse er, kun hvordan
jeg opfatter det. Men der er åbenbart uenighed om begrebernes natur.

> Som du bruger for at styre deres adgang til dit indhold...

Som jeg bruger til ikke at få indekseret irrelevant materiale, fordi det
er i alles interesse. Hvis jeg ville beskytte indholdet ville jeg
benytte mig af mere effektive metoder.

--
Esben Jensen