Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wed, 6 Aug 2003 15:58:17 +0200, Esben Jensen <sslug@sslug>
wrote:

>Jeg kan ikke udtale mig om hvad den normale anvendelse er, kun hvordan
>jeg opfatter det. Men der er åbenbart uenighed om begrebernes natur.

>Som jeg bruger til ikke at få indekseret irrelevant materiale, fordi det
>er i alles interesse. Hvis jeg ville beskytte indholdet ville jeg
>benytte mig af mere effektive metoder.

I lovens forstand er det "effektivt", hvis det anvendes med det formål
at begrænse adgang til indhold der er ophavsretsbeskyttet.

Om det rent faktisk virker, tager loven ikke hensyn til - det skal
bare være anvendt, med det formål at beskytte adgangen til noget
ophavsretsbeskyttet indhold.

"Formål" er et psykologisk begreb, der har noget at gøre med den
hensigt en person har med at udføre en given handling. Det har altså
intet med teknikkens effektivitet som sådan at gøre. Den samme teknik
kan anvendes til flere forskellige formål... hvis den anvendes til at
beskytte ophavsretsbeskyttet materiale, så er det beskyttet mod
omgåelse af loven - uanset hvor in-effektivt det reelt er.

Det er jo det som er hele ide'en med Infosoc...

Hilsen,
Erik L