Re: [ITPOLITIK] Deep Linking legalt - i Tyskland

On Wednesday 06 August 2003 17:39, Erik Lange wrote:
> On Wed, 6 Aug 2003 16:37:45 +0200, Esben Jensen
> <sslug@sslug>
>
> Ja - men dermed ikke sagt, at det skader opretshaver legitime
> interesser urimeligt ;-)

> Det er fordi du ikke ser det ud fra ophavsretten som præmis, men fra
> et teknisk synspunkt. Du konkluderer at al linking er
> eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse for almenheden, og
> deraf slutter du, at så må det være forbudt - nej, ikke nødvendigvis
> - ophavsret er ikke sort/hvid ;-)

Næ men hvis det du siger er korrekt, så vil hovedreglen da være at
ethvert form for link kræver rettighedshavers samtykke på forhånd.
Fordi det efter din mening er eksemplarfremstilling.

Det er efter min mening rigtigt skidt hvis det skal forstås således.
Mange gange værre end infosoc.

> Nej - meningen er netop, at denne magt administreres af domstolene !
>
> Det er netop for at undgå, at det er dem der laver lovene eller
> håndhæver dem, som dømmer.
>
> Hvem mener du ellers skulle ha' denne magt ?

Jo men lovene skal jo være specificeret i rimeligt omfang så det ikke er
domstolene der lovgiver. Men jeg tror du misforstår mig lidt.

> Hvis disse andre mener, at de laver noget helt andet end Newsbooster,
> og ikke mener at de krænker DDF's medlemmers ophavsret, så forstår
> jeg ikke at de ikke går i retten ?

Det koster penge Erik. Velkommen til virkeligheden.

> Jeg går ud fra, at deres advokater har vurderet, at deres aktiviteter
> er så tæt på det som Newsbooster lavede, at det vil blive vurderet
> ens... og mit gæt er her lige så godt som dit ;-)

Advokater koster penge Erik.

> DDF har selv udtalt, at de intet har imod almindelige søgemaskiner,
> så hvis man mener man driver en søgemaskine, så bør der jo ikke være
> nogen risiko, ved at ta' sagen, vel ? ;-)

Newsbooster mente de var en almindelig søgemaskine.

--
Esben Jensen