Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

On Thu, 07 Aug 2003 09:54:48 +0200, Erik Lange wrote:

> Nu omtaler Politiken idag så en ny sag, hvor en amerikaner er blevet
> dømt for at linke til andre sider end hans egne.
>
> Denne gang er der ikke tale om, at dem der linkes til føler deres
> ophavsret  krænket:
>
> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=280071&TemplateID=5567
>
> "En ung amerikaner skal et år i fængsel for at have udstyret sin
> anarkistiske hjemmeside med link til hjemmesider, der forklarer, hvordan
> man laver en bombe."
>
> Vi ser altså, at et link kan anvendes til andre kriminelle handlinger,
> [...]
Nu er sagen du henviser til, omfatte af den almindelige retspleje, da det
er strafbart at opfordre til at begå kriminelle handlinger, så hvis
ovenstående kan sandsynliggøres at være noget lignende, ser jeg intet
udsædvanligt i det. Hvorvidt dette også gælder for afledede links fra den
side, man henviser til, må bero på et skøn om god/ond tro, og "burde
vide/have vidst".

Min konklusion er: Hvorfor ikke lade retsplejelovens almindelige
bestemmelser gælde for links på internettet? Det ville gøre livet lettere.
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.