Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

On Thu, 7 Aug 2003 13:11:53 +0200 (CEST), sslug@sslug wrote:

>Det kommer an på dit samfund! (Og din tidshorisont).
>
>I det samfund _jeg_ gerne vil leve i, er information _ikke_ skadeligt. I
>det samfund vi lever i, hvad så? Er det samfundsskadeligt, hvis du får at
>vide at EURO er noget skidt, og BNP i DK dykker 80% som følge heraf?
>
>Mads
>
>P.S. Jeg er tilhænger af EURO - det er blot for at give et eksempel.

Et andet eksempel, som er taget lige ud af virkeligheden, er
Nazi-propaganda... det er forbudt i Tyskland, mens vi herhjemme i
ytringsfrihedens navn, giver tilskud til at Jonni og vennerne kan
sende lokalradio og fortælle os alle, at Hitler var en rigtig flink
fyr, hvis gode intentioner vi helt har misforstået.

Så Mads har helt ret, når han siger, at det kommer an på det samfund
du lever i, og hvilke love der gælder der...

Fordi du må noget i Danmark, er det ikke sikkert du må det samme i
Tyskland...

Nogle samfund mener, at noget information er samfundskadeligt, andre
ikke.

Der findes ingen universel gældende regel.

Jeg synes de danske regler på dette område generelt er fornuftige,
lige indtil vi nåede til Infosoc, der gjorde det til samfundskadelig
virksomhed, at sprede viden om IT-sikkerhed... spredning af sådan
viden mener jeg ikke kan skade samfundet, men kun dem der ønsker at
tjene penge på  sådan viden, og derfor ikke ønsker at den er
tilgængelig for resten af samfundet.

Men nu er vi vist ude på et sidespor ;-)

Komklusion:

Aalt skal ses i den kontekst det optræder i, for at kunne vurderes
juridisk. Det gælder både viden - herunder indsamling og distribution
af denne - samt konkrete handlinger som linking og katalogudgivelser.

Det er min menneskeret at kunne gå. Jeg må altså gå på vejen.

Må jeg gå på alle veje ? Nej, der findes private veje, som jeg ikke må
gå på... "nogen er blevet dømt for at gå på en privat vej - HOV! - DE
HAR TAGET MIN MENNESKERET TIL AT GÅ PÅ VEJEN FRA MIG !!!"

Det er denne sidste form for logik, som er totalt forfejlet og
afsporende for debatten... tingene skal ses i deres rette sammenhæng,
og det er meget farligt at drage for generelle konklusioner, som den
danske fogedret har forbudt søgemaskiner, fordi man selv konkluderer,
at det Newsbooster lavede ifølge ens egen opfattelse, ikke adskiller
sig fra en søgemaskine - ergo må det være forbudt at lave
søgemaskiner. Det er ren Erasmus Montanus logik...

Tingene er ikke så sort hvide i den virkelige verden, som i den
digitale hvor der kun er to tilstande, et og nul - i den virkelige
verden, er der både hele og halve tal, samt alt hvad der ligger
derimellem ;-)

Når man insisterer på, at den virkelige verden skal opføre sig
digitalt, så begår man en fejl. Hvis man insisterer på, at alt hvad
der foregår på internettet ER digitalt, og derfor SKAL være sort eller
hvidt og ikke kan sammenlignes med den virkelige verden, så har man
efter min mening totalt mistet realitetsansen ;-)

Hilsen,
Erik L.