Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

On Thu, 7 Aug 2003 16:16:12 +0200, Esben Jensen <sslug@sslug>
wrote:

>Hvis nu der kun findes private veje, giver det så nogen mening at sige
>at man må gå på vejen?

Nej - men det er ikke tilfældet, så at spekuleri hvordan verden ville
se ud, hvis det var tilfældet, giver ingen mening og har intet med den
virkelige verden at gøre.

>Nå det er det du snakker om? ;)

Ja - det er det jeg snakker om ;-)

>Hvad kan man så ifølge din opfattelse konkludere ud fra Newsbooster
>sagen?

At, alle udgivelser på internettet som består af mere en en enkelt
forside, er at betragte som et elektronisk katalog, der er beskyttet
af ophavsretsloven, på linie med literære værker i trykt form.

At, vi skal respektere andres ophavsret til deres udgivelser på
internettet, på samme måde som vi skal respektere deres ophavsret i
den fysiske verden.

At, grænserne for hvornår der er tale om en ophavsretskrænkelse,
følger nøjagtigt de samme principper på internettet, som i den fysiske
verden.

At, der derfor ikke er behov for mærkelige særlove der giver
elektroniske udgivelser særstatus i ophavsretsloven - Infosoc/DMCA -
da den eksisterende ophavsretslov yder rigelig beskyttelse til
rettighedshaverne, til at virke som incitament til produktion og
spredning af nye værker, hvilket er formålet med ophavsretsloven.

>Er det ikke lige så gak gak at tro at alt hvad der foregår på
>internettet skal være sammenligneligt med noget fra den 'virkelige'
>verden?

Nej - det er logik.

Der kan være behov for at tilpasse visse love til den nye digitale
virkelighed, men det må altid være ud fra de principper vi iøvrigt
bygger vores samfund på. Det må ikke gå den anden vej, så vi laver
vore love efter hvilke muligheder teknikken giver os - her er Infosoc
et glimrende eksempel på, hvordan tilpasningen til den digitale
virkelighed er gået helt galt, da man har taget udgangspunkt i
teknikken, og ikke i det man vil beskytte - værkerne.

Så snart man begynder at overføre teknikkens love til samfundets
juridiske spilleregler, så er det på forhånd dømt til at gå galt -
IMHO.

-oOo-

Et eksempel er elektroniske penge...

Vi lavede her i MM Manager et pay per view system for lidt over et år
siden, som vi selv mente var ret smart. Folk kunne indbetale et beløb
til deres konto, og kunne derefter bruge deres "Micro Medie Mønter"
;-) til at se betalingsindhold. De kunne endda betale i forskellige
valutaer og dem der ejede indholdet, fik få udbetalt en del af de
penge deres indhold havde optjent.

Skide smart, ikk' ?

Problmet opstod, da PBS skrev til os, at de godt liiige ville se vores
tilladelse til at drive bank, fra finansstyrelsen, jvnf. lov om
elektroniske penge... HOST! - den tilladelse havde jeg sgu' ikke
liiige ved hånden ;-))

Vi havde lige overset den lille detalje, at voes system ville kunne
bruges til, at spekulere i valutakurser...

Idag sælger vi "Medie minutter", der ikke kan veksles til andre
valutaer, og kun kan bruges på det site hvor de er købt - så er det
nemlig ikke længere elektroniske penge.

(Vi har stadig ikke fået tilladelsen fra Finansstyrelsen, og der går
nok lidt tid, før vi kan opfylde betingelserne for at drive en bank
med elektroniske penge;-))

-oOo-

Kan du komme med et eksempel på noget, der ikke er sammenligneligt med
aktiviteter i den fysiske verden ?

Hilsen,
Erik L.