Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

On Thursday 07 August 2003 16:51, Erik Lange wrote:
> On Thu, 7 Aug 2003 16:16:12 +0200, Esben Jensen
> <sslug@sslug>
>
> Nej - men det er ikke tilfældet, så at spekuleri hvordan verden ville
> se ud, hvis det var tilfældet, giver ingen mening og har intet med
> den virkelige verden at gøre.

Jeg gik ud fra at der var tale om en vis sammenligning med internettet
hvor der ingen centralisering er, men al infrastruktur er privatejet.

Fordi al infrastruktur er privatejet er der visse almene ting som man
generelt har lov til uden at bede om tilladelse, ikke ifølge nogen lov,
men ifølge tradition. Man må som hovedregel godt linke til andres sider
uden at bede om tilladelse.
Derfor min udtalelse om privatejede veje.

> At, alle udgivelser på internettet som består af mere en en enkelt
> forside, er at betragte som et elektronisk katalog, der er beskyttet
> af ophavsretsloven, på linie med literære værker i trykt form.

Hvorfor mere end en enkelt forside, og hvad er en forside?

> At, vi skal respektere andres ophavsret til deres udgivelser på
> internettet, på samme måde som vi skal respektere deres ophavsret i
> den fysiske verden.

Selvfølgelig, 'Man må ikke skade andre'. Hvordan respekterer man andres
ophavsret på internettet? Det er det der er interessant.

> At, grænserne for hvornår der er tale om en ophavsretskrænkelse,
> følger nøjagtigt de samme principper på internettet, som i den
> fysiske verden.

Nej det gør de ikke. Fordi i den fysiske verden er eksemplarfremstilling
en proces der altid vil indebære et fysisk element. Sådan er det ikke
på internettet jævnfør Newsbooster sagen.
Jeg kan komme på utallige andre eksempler hvor internettet opfører sig
anderledes end den fysiske verden.

> At, der derfor ikke er behov for mærkelige særlove der giver
> elektroniske udgivelser særstatus i ophavsretsloven - Infosoc/DMCA -
> da den eksisterende ophavsretslov yder rigelig beskyttelse til
> rettighedshaverne, til at virke som incitament til produktion og
> spredning af nye værker, hvilket er formålet med ophavsretsloven.

Det har databasedirektivet da, da den beskytter efter dit udsagn alt
materiale på internettet. Det er lidt det samme som en særlov der
beskytter alt materiale frembragt af oliemaling, men ikke akvarel.

> Kan du komme med et eksempel på noget, der ikke er sammenligneligt
> med aktiviteter i den fysiske verden ?

Prøv at beskriv dette fænomen med ord fra den virkelige verden, det vil
sige du må ikke bruge ord som er unikke for internettet:
http://www.google.com

--
Esben Jensen