Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

Steen Jensen wrote:
> Tja, din sammenligning er ganske horribel.
> Mht. at være kriminel så afspiller jeg allerede DVD film under
> Linux.

Jeg finder det særdeles vigtigt at kun handlinger kan være
ulovlige, mens besidelse af viden ikke kan være ulovligt.

Jeg har en DVD afspiller på min Linux computer, og ved derfor
(i princippet) hvordan jeg kan omgå CSS "kodningen" på DVDer.

Jeg kan læse kildekoden til deCSS og derved lære hvordan
CSS kodningen omgås for DVDer.

Jeg kan udføre en handling hvormed jeg faktisk omgår denne
kodning ved at afspille DVDen.

Jeg kan udføre en handling hvormed jeg omgår denne kodning
ved at rippe DVDen, og kopiere den på et andet medium uden CSS.

Den sidste handling er krænkelse af copyright. At vide hvordan
CSS omgås eller at afspille DVDen med et Open Source program er
måske en krænkelse under DCMA og EUCD lovgivningerne (Ministern
gik kun med på en bemærkning om at man gerne måtte spille DVDer
på linux, ikke at ændre direktivet så dette klart fremgår).

Jeg ønsker bestemt ikke at leve i et samfund hvor man kan blive
sat i fængsel pga. fordi man er tanke-kriminal.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk