Re: [ITPOLITIK] To link or not to link - that is the question

On Thu, 07 Aug 2003 18:36:18 +0200, Carsten Svaneborg
<sslug@sslug> wrote:

> [...]
>ulovlige, mens besidelse af viden ikke kan være ulovligt.
>
>Jeg har en DVD afspiller på min Linux computer, og ved derfor
>(i princippet) hvordan jeg kan omgå CSS "kodningen" på DVDer.
>
>Jeg kan læse kildekoden til deCSS og derved lære hvordan
>CSS kodningen omgås for DVDer.
>
>Jeg kan udføre en handling hvormed jeg faktisk omgår denne
>kodning ved at afspille DVDen.
>
>Jeg kan udføre en handling hvormed jeg omgår denne kodning
>ved at rippe DVDen, og kopiere den på et andet medium uden CSS.
>

>Den sidste handling er krænkelse af copyright.

Nej, det er en krænkelse af DMCA og sandsynligvis også af den danske
ophavsretslov - "copyright" er noget andet ;-)

I USA er det vi kalder ophavsret centreret omkring eneretten til
eksemplarfremstilling -> ret til at fremstille kopier -> copyright.

Den europæiske ophavsretstradition, er langt mere nuanceret, hvorfor
den også yder bedre beskyttelse af rettighedshaverne, hvorfor vi ikke
har brug for deres tillægsbastarder som DMCA/Infosoc (EUCD).

Undskyld ordkløveriet, men det er en rimelig væsentlig detalje...
copyright og ophavsret er ikke helt det samme...

> At vide hvordan
>CSS omgås eller at afspille DVDen med et Open Source program er
>måske en krænkelse under DCMA og EUCD lovgivningerne (Ministern
>gik kun med på en bemærkning om at man gerne måtte spille DVDer
>på linux, ikke at ændre direktivet så dette klart fremgår).
>
>Jeg ønsker bestemt ikke at leve i et samfund hvor man kan blive
>sat i fængsel pga. fordi man er tanke-kriminal.

Enig - lad os få bastarderne ud af ophavsretslovene... de hører ingen
steder hjemme.

Hilsen,
Erik L.