Re: [ITPOLITIK] Er GPL ikke gyldigt i EU???????????????

On Fri, Aug 08, 2003 at 04:27:35PM -0700, Ebbe L. Nielsen wrote:
> Kig loge på computerworld, hvor de har en aktikel, om at GPL ikke er gyldigt
> i EU.
>
> Link : http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20172
>
> Det syns jeg er et problem for open source, og at det er bestem noget vi
> skal prøve at gøre noget ved.

Først skriver manden:
"Han henviser til et EU-direktiv, der fastslår, at producenter, ja selv forhandlere, kan holdes ansvarlige for de produkter, de sælger."

Senere skriver han:
"Den tyske professor påpeger en anden gråzone - når virksomheder udvikler videre på systemer, der benytter GPL. Det er langt fra sikkert, hvem der er ansvarlig, når et produkt indeholder komponenter af open source-software, mener han."

altså først siger han at folk er ansvarlige, og så siger han at det ikke er sikkert
hvem der er ansvarlig.

Hvis vi skulle lave noget skulle vi sammenligne med en standart EULA, der fraskriver
producenten sig jo også et hvert ansvar.

JonB