Re: [ITPOLITIK] Er GPL ikke gyldigt i EU???????????????

On Sat, 2003-08-09 at 09:58, Peter Makholm wrote:

> Et af de store spørgsmål er så hvornår jeg distribuerer et
> program. Gør jeg det når jeg smider en cd over bordet til min kollega,
> når jeg installerer på 100 arbejdspladser på mit arbejde, når jeg
> installerer på hele familiens maskiner (mostre, onkler, børn,
> forældre, ...) eller når jeg kaster en cd ud af vinduet.

Det lyder lidt som en graenseproblematik som ligner det som Erik Lange
siger om ophavsret "Du må ikke skade andres intresser urimelig".

I en anden tråd på en svensk politikliste siger en jurastudent:

"De som distribuerar fri mjukvara kommersiellt kommer naturligtvis att
hamna i skottlinjen. Det ser jag inte något problem med. Men så länge
det är icke-kommersiell spridning av mjukvaran kan patentinnehavarna
stämma sig trötta - det innebär att man inom rörelsen för fri mjukvara
måste hjälpa varandra att göra skillnad mellan kommersiell och
icke-kommersiell spridning. Det tror jag att man klarar av."

http://groups.google.com/groups?q=g:thl1423393349d&dq=&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=bh0inc%24jfj%241%40hudsucker.umdac.umu.se&rnum=248

Måske er graensen for hvad som er komersiell densamme som hvornaer du
kan udkraeve ansvar hvis produkten ikke virker eller skader dig?

(Og jo - jag tror at MS EULA og er inkompatible med europeisk lov)

//Erik