Re: [ITPOLITIK] Er GPL ikke gyldigt i EU???????????????

On Sat, 2003-08-09 at 12:18, Peter Makholm wrote:

> Jeg skal lige være sikker på jeg forstår det sidste. Open
> source-damfundet skal gøre skellet mellem kommerciel spredning og
> ikke-kommerciel spredning tydelig?

Ja, det er det han mener. Nu mener jag at Tord Jansson ikke
distribuerede BladeEnc på komerciel basis (og det mener nog Tord og) så
den graensedragningen er måske ikke mulig att lave, jag hved ikke. Måske
er det igen det som er domstolens opgave ;-)

Men der er det igen andre spörgsmål än "ehrvervsmaessighed" som er
viktige när det er tale om "kraenkelse".

> Det er noget der kræver meget eftertanke, hvis man holder fast i
> DFSG/Open source-definitionen. En sådan skelnen vil let kunne komme
> til at bryde med klausulen om at open source ikke må 'discriminate
> against fields of endeavor' (DFSG klausul 6). Dermed ikke sagt at det
> er umuligt, det er bare noget man ikke lige skal kaste ind i sin
> licens.

Jag har ikke laest om DFSG.

> [...]
>    eller andet kendetegn på produktet udgiver sig for at være dets
>    producent.
>
>    Stk. 2. Som producent anses endvidere den, der som led i sin
>    erhvervsvirksomhed indfører et produkt i EF med henblik på
>    videresalg, udlejning, leasing eller anden form for omsætning.
>
>    Stk. 3. Som mellemhandler anses den, som erhvervsmæssigt bringer et
>    produkt i omsætning uden at anses som producent.
>
> Bemærk at 'erhvervsmæssig' optræder i stk. 2 og 3, men ikke i stk. 1.

> Jeg har ikke læst den for nyligt. Men den var i hvert fald

Det er friskrivningsklausulen "AS IS" jag syfter på. Er den slettet? Er
den lovlig?

//Erik