Re: [ITPOLITIK] Er GPL ikke gyldigt i EU???????????????

On Mon, Aug 11, 2003 at 10:03:34AM +0200, Peter Makholm wrote:

> [...]
>     * 2) at produktet af denne hverken er fremstillet, frembragt,
>          indsamlet eller bragt i omsætning som led i erhvervsvirksomhed,
>     * 3) at defekten skyldes, at produktet skal være i
>          overensstemmelse med ufravigelige forskrifter udstedt af offentlig
>          myndighed, eller
>     * 4) at det på grundlag af den videnskabelige og tekniske viden på
>          det tidspunkt, da produktet blev bragt i omsætning, ikke var
>          muligt at opdage defekten.
>
> Punkt 2 ser ud til at friholde hobbyprogrammøren. Kode skrevet som del
> af ens arbejde er stadigvæk underlagt produktansvarsloven, men da

Det er jeg ikke helt enig i. Det er kun hvis den pågældende software
er (en del af) firmaets erhverv. Dvs. jeg tolker dette som at selvom
Schou Enterprises laver IT og software, så er han ikke ansvarlig
for ting han ikke har lavet for kunder.

> påfalder ansvareet formodentligt arbejdsgiveren. Punkt 4 ville nok
> også kunne bøjes i interessante retninger.

nja, det mener jeg nu ikke at den kan.

> Bemærk dog bevisbyrden ligger på producenten i dette tilfælde, hvilket
> vil sige os i det aktuelle tilfælde.

spørgsmålet er nok mere hvor meget produkt ansvar en domstol vil
pålægge en hjemmeudvikler, hvor forbrugeren slet ikke har betalt
til hjemmeudvikleren.

JonB