Erik Lange <sslug@sslug> writes:

> Nej.

Så forstår jeg ikke din 'Sidste mand lukker og slukker'.

> Jeg påstår at jeg og 99.99% procent af befolkningen, ønsker at bruge
> vores computer til noget andet end du ønsker at bruge din til - og
> dette ønske kan Linux ikke opfylde, hvorfor Linux ikke er noget for
> mig eller dem.

Jeg er ikke enig i din procentangivelse, men da ingen af os har
seriøse tal bør vi lade det ligge. Elelrs er jeg enig.

> Jeg er fløjtende ligeglad med hvad du og en lille sluttet kreds på
> muligvis 6000 mennesker laver med jeres computere. Læste du ikke min
> indledning ?

Jo, men jeg læste også din slutning og det er den jeg hænger mig i.

> Og så kommer der altså ikke flere nye Linux-brugere til.

Vrøvl. Der kommer ikke så mange, men jeg er mere ikke bekymret over
Linuxsamfundets rekruteringsgrundlag nu og i fremtiden end tidligere.

> Det er heller ikke nødvendigvis et problem for dig, men det er et
> problem for dem, der ønsker at større dele af befolningen begynder at
> bruge Linux.

Skrev du ikke lige at de ikke ønskede at bruge Linux. Hvis Linux ikke
opfylder deres krav må de enten undlade at benytte linux eller få
hænderne (eller pungen) op af lommen.

> Udbreddelse af Linux, betyder vel ikke at man vil ha' alle til at
> programmere, vel ? Det betyder vel, at man vil ha' folk til at BRUGE
> linux.

Jeg er ligeglad med om linuxbrugere kan programmerer eller ej, jeg er
også ligeglad om folk bruger Windows, FreeBSD, MacOSX eller Linux.

Men de bruger der interesserer mig er dem der kan indgå i
udviklingsmiljøet i en eller anden grad. Og så længe de udgør en sund
og velfungerende gruppe sover jeg roligt, så dør Linux ikke. Jeg
accepterer at der er linuxbrugere der ikke indgår i denne gruppe, men
de interesserer mig ikke.

> At du ikke finder det interessant at afspille musik, mener ikke har
> noget som helat at gøre med, hvad den almindelige forbruger ønsker at
> bruge sin computer til.

Nej, og den almindelige befolkning har ikke nødvendigvis noget med
Linux at gøre.

> Hvis du vil ha' den almindelige bruger til at bruge Linux, må du ta'
> vedkommendes ønsker til funktionalitet seriøst,og ikke bare afvise dem
> med, at den slags er jo noget pjat.

For det første har jeg ikke på det seneste udtalt at Linux er noget
der skal tvinges ud til den 'almindelige bruger'. (aldrig er så stærkt
et ord, jeg har også været ung og naiv)

Men det er noget pjat set ud fra mine interesser. De må også hjertens
gerne mene at det er noget pjat at jeg bruger tre timer på at
undersøge perls evalueringsrækkefølge af nogle specielle udtryk.

Hvis vi kan sameksisterer på samme styresystem så fint med mig, men
jeg er ærlig talt ligeglad. Du skal bare ikke komme og påstå at Linux
er døende fordi vi ikke opfylder alles behov. Microsoft er jo heller
ikke døende selvom de ikke opfylder alles behov?

> Vil du ha' at folk skal ha' flere computere i hjemmet - en windåae til
> at afvikle underholdning, og en Linux-box til det "seriøse"  ?

Hvis det er det der på bedste vis opfylder deres behov, så ja. Jeg
tror dog at underholdningen bliver en ren black-box og så er det for
forbrugeren totalt ligemeget om den køre et embedded Microsoftsystem
eller et embedded open source-system. De kommer aldrig til at se
styresystemet.

Hvis Linux så opfylder deres behov til en general purpose-computer, så
fint med mig. (Men igen, hvis de ikke indgår i udviklingsmilijøet er
jeg ligeglad med dem).

> Hvilken maskine tror du vil blive mest brugt, i et gennemsnitligt
> dansk hjem ?

I den nærmeste fremtid er det windows, på lidt længere sigt er jeg
ikke sikker, men det er primært fordi jeg tror at spillecomputerne
kommer til at trænge sig langt ind på det marked det i dag tilhøre
mere generelle computertyper.

--
 Peter Makholm     |        One thing you do is prevent good software from
 sslug@sslug |      being written. Who can afford to do professional