Re: [ITPOLITIK] Linux ubrugeligt - When the music's over...

On Thu, 14 Aug 2003 10:25:20 +0200 (CEST), Hans Schou <sslug@sslug>
wrote:

>Jeg er enig med Erik her.
>
>Der er nogen der bruger en masse tid på at udvikle spil til Linux,
>hvilket i mine øjne er fuldstændig ligegyldigt. Men jeg ved at der
>mange der spørger efter det, og tager det derfor alvorligt.
>
>Om man kan spille MP3 på Linux er heller ikke særligt relevant for
>mig, bare jeg kan konvertere dem. Grundet patenter er dette et
>problem.
>
>Disse ting og mange andre gør at Linux - generelt set - er et mindre
>brugbart system end Microsoft Windows. Før troede jeg at det kun var
> [...]

Der er i det tilfælde jeg nævnte, tale om en kombination af loven
(ophavsretsloven), og en privat virksomheds monopolstatus på markedet.

Som Gitte, mener jeg det er konkurrencelovene der skal bruges her, til
at presse rettighedshaverne til, at lade alternative distributører
udgive i alternative formater.

Dette kan gøres administrativt via en anden lov - ophavsretsloven ;-)

I de nordiske lande har vi opfundet noget, der hedder kollektiv
aftalelicens. Det betyder kort sagt, at man kan indgå en aftale med en
rettighedsforvaltningsorganisation i et land, og dermed få rettigheder
til at brug af alle kunstneres værker. Vi kender det herhjemme fra
KODA, der sørger for at opkræve penge, og som giver radio/TV mulighed
for at spille hvad de vil, uden først at indhente individuelt samtykke
fra hver enkelt rettighedshaver.

Jeg tror dette er den eneste realistiske mulighed, hvis vi skal se en
Ogg/Vorbis-shop. Jeg tror ikke det er realistisk, at forhandle en
aftale på plads med alle rettighedshaverne, sådan som MS har gjort.

Jeg har beskrevet ide'en mere uddybende i Digitalforbrugers seneste
høringssvar ang. ophavsret:
http://www.digitalforbruger.dk/DFD/Hoeringssvar.pdf

Hilsen,
Erik L.