Re: [ITPOLITIK] Linux ubrugeligt - When the music's over...

On Thu, 14 Aug 2003 10:48:05 +0200, "Gitte Wange" <sslug@sslug>
wrote:

> [...]

<snip>

>Distributør var det ord jeg manglede :-)
>Hvor finder man sådan en henne ?
>
>Det er jo fint nok at klage til Konkurrencestyrelsen og sige "Hey det her
>er uretfærdigt!" men hvis nu M$ _ikke_ vil udbyde til andre platforme end
>Windows (og hvorfor skulle de dog det? Det er ikke deres
>forretningsområde) så skal der jo ligesom nogle andre på banen.
>Og hvis der ikke findes andre der vil udbyde andet end M$-stuff - så
>hjælper det jo ikke at vi hyler op :-(
>Hvis vi havde en distributør i baghånden tror jeg det ville være et plus -
>især hvis denne også klagede :-)

Der har været flere små selskaber, som har forsøgt sig som
distributører de sidste par år. Problemet er, at få tilladelse fra
rettighedshaverne.

Så længe rettighedshaverne kan nægte at gi' denne tilladelse (selvom
de vil modtage betaling for de distribuerede værker), så er det
umuligt for andre end de aller største spillere på markedet, at
forhandle en aftale på plads med rettighedshaverne. 80% af verdens
film og musik produceres af fem selskaber - hvis ikke man får en
aftale med disse, vil man ikke kunne tilbyde et attraktivt udvalg.

Det er den ene side af sagen. Det vil kunne løses med kollektiv
rettighedsforvaltning på området, i form af aftale-licens, som vi
kender det fra KODA.

Den anden side er, at hvis MS udgav i et åbent format, ville der ikke
være nogle problemer. Men rettighedshaverne stiller som betingelse for
at give tilladelse til distribution, at der benyttes DRM. Og her
tilbyder MS naturligvis deres DRM-system, som kun kan afspilles med
ders afspillere - og her betyder aftalen, at MS's monopol styrkes i en
urimelig grad. EU's konkurrencestyrelse (eller hvad den nu hedder
dernede), burde altså forbyde brug af propriotær DRM.

Det åbne alternativ findes, det hedder ODRL, og anbefales af W3C.

Hilsen,
Erik L.