On Thu, Aug 14, 2003 at 11:38:52AM +0200, Erik Lange wrote:

> Hvor den danske minister står helt alene i sin fortolkning af loven...
>
> Og lovens tekst siger altså, at du ikke må.

Ærgeligt... Så er vi vist mange der bryder loven på næsten daglig
basis... (Med vi mener jeg selvf. ikke mig, for så ville jeg blive slået
over neglene)

> Ministerens sagde også, at i sidste ende må en dommer afgøre dette -
> det har ingen dommer endnu gjort, og personligt mener jeg ikke
> ministerens fortolkning stemmer overens med lovens tekst eller
> Infosoc, hvorfor jeg mener en dommer er tvunget til at dømme
> anderledes end ministeren tror.

Sørgeligt. Det er VIRKELIG sørgeligt at have en minister der er SÅ
inkompetent at han ikke kan finde ud af at gøre sit job, og sige hvad
man må og hvad man ikke må. Det er dét han skal, ikke bare pille lidt
næse og sige at det må man vel godt, men prøv at sagsøge en og se hvad
der sker.

> Ellers har vi implementeret Infosoc forkert, i  forhold til resten af
> EU, og vil blive pålagt at ændre implementeringen.

Den tid den sorg :)

> Så det er en værdiløs sutteklud ministeren kastede i hovedet på os
> sidste år, med sine udtalelser om Linux og DVD-afspilning...

Han prøver jo bare på at få nye venner...

> Øhm... har du læst betingelserne for at bruge MS's seneste
> MediaPlayer,den der kan afspille de DRM-beskyttede formater ?
>
> De forlanger ikke bare, at du kobler op mod deres server, nej, de
> forlanger at du giver dem ret til, at afinstallere data og programmer
> på din PC, hvis de eller deres partnere finder det hensigtsmæssigt...

Jeg vil ikke bruge deres mediaplayer, bare nogle codec-filer fra
windows. Om det er lovligt? De har vist ikke de store problemer i
Ungarn...

> Se ovenfor... jeg har endnu ikke hørt EU sige, at MS's
> licensbetingelser ikke er juridisk gældende i EU.

Så vidt jeg har forstået kan en licens ikke gå ud over lovens rammer for
hvad man må og ikke må.

> Der er tvivl om hvorvidt de er gyldige eller ej, og Forbrugerrådet
> herhjemme mener ikke de er - men du ved det ikke, og indtil en
> forurettet bruger tager sagen op ved en domstol, så er det deres
> betingelser der gælder.

Eller endnu vigtigere, indtil en forbruger, eller EU sagsøger microsoft
for at misbruge deres monopol til at distribuere et format der kun kan
afspilles i windows, og på den måde komme af med konkurrencen fra Linux.

--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed the change by breaking them?