Erik Lange wrote:

> Så hvis det er nødvendigt for din personlige tilegnelse af et værk, at
> kopiere det over på en CD for at rense data for de fejl der er blevet
> tilsat, som gør at du ikke kan tilegne dig værket på din normale
> CD-afspiller, så mener du godt du må lave sådan en kopi ?
>
> Det har ministeren eksplicit sagt, at du ikke må...

Så må jeg måske ikke. Hvis vi altså snakker om en effektiv teknisk
foranstaltning og ikke bare tilfældige ridser i CD'en.
Men jeg tror, at der en gråzone. Hvis jeg fx kan kopiere den på mit
almindelige CD-drev drev med standardsoftware produceret før lovens
vedtagelse, er der næppe tale om em omgåelse af en spærring. Men så er
spørgsmålet hvad standardsoftware er.
Mit gæt ville være, at det vil være ulovligt at producere kopieringssoftware
og sælge det som software, der kan omgå kopispærringer, hvorimod
standard kvalitetssoftware formodentlig ville kunne ignore fejlene på CD'en
og stadig være lovligt. Men det er alt sammen mudret fordi det er svært at
se på et stykke software, hvad hensigten med det er.

> Vil du gøre det alligevel ?

Naturligvis ikke, hvis det er ulovligt. Men nu er det ikke aktuelt for mit
vedkommende eftersom jeg ikke kunne drømme om at anskaffe sådan en CD.

> Vil du ha' lov at gøre det ?

Vi vil vel alle gerne have ændret loven.

> Eller synes du det er rimeligt, at du ikke må ?

Nej.

--
Niels