On Thu, 14 Aug 2003 16:48:24 +0200, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

>Så må jeg måske ikke. Hvis vi altså snakker om en effektiv teknisk
>foranstaltning og ikke bare tilfældige ridser i CD'en.

Ifølge loven er noget effektivt, hvis bare det er anvendt med det
formål at beskytte noget der er beskyttet af ophavsret. Det behøver
ikke i sig selv at være effektiv - det effektive består i den
juridiske beskyttelse.

>Men jeg tror, at der en gråzone. Hvis jeg fx kan kopiere den på mit
>almindelige CD-drev drev med standardsoftware produceret før lovens
>vedtagelse, er der næppe tale om em omgåelse af en spærring. Men så er
>spørgsmålet hvad standardsoftware er.

Ifølge rettighedshaverne er der tale om en klar omgåelse.

Ifølge ministeren må dette i sidste ende afgøres af en dommer -
ministeren har ikke svaret.

>Mit gæt ville være, at det vil være ulovligt at producere kopieringssoftware
>og sælge det som software, der kan omgå kopispærringer, hvorimod
>standard kvalitetssoftware formodentlig ville kunne ignore fejlene på CD'en
>og stadig være lovligt. Men det er alt sammen mudret fordi det er svært at
>se på et stykke software, hvad hensigten med det er.

Uha - sikke en masse gætterier der pludselig afløste dine tidligere
skråsikre udmeldinger...

Software har ingen hensigt. Hensigt eller formål, er noget der
eksisterer i brugerens hjerne. Et stykke software kan anvendes med
mange hensigter, til mange formål, både lovlige og ulovlige.

Spørgsmålet ifølge loven er, hvad det primære formål med softwaren er
- hvilket ikke giver mening, da softwaresom sagt ikke besidder et
formål.

Kan du forestille dig et stykke software, som lovligt kan omgå MS's
DRM, sådan somo du kan forestille dig et stykke kopieringssoftware ?

Da de "kopi-beskyttede" formater er kommet i handlen efter lovens
vedtagelse, kan jeg ikke tro der allerede findes software,som var
lavet før loven, og som derfor vil være lovligt at bruge til dette.

>Naturligvis ikke, hvis det er ulovligt. Men nu er det ikke aktuelt for mit
>vedkommende eftersom jeg ikke kunne drømme om at anskaffe sådan en CD.

Men nu er du jo så igen udenfor målgruppen, af potentielle nye
Linux-brugere, der forbruger underholdning tilgængeligt i den
almindelige handel.

>Vi vil vel alle gerne have ændret loven.

>Nej.

Er vi nu enige iom, at du ikke ved om du må eller ej ?

Du tror du må, og mener du bør ha' lov - men du ved det ikke, vel ?

Er det ikke et problem, hvis man vil udbredde kendskabet til og brugen
af Linux, at man ikke kan sige til nye brugere, om de bliver
kriminelle, hvis de går over til Linux, og bliver ved at bruge deres
computer, til det de brugte den til under windows ?

Hilsen,
Erik L.