Erik Lange wrote:

> Ifølge loven er noget effektivt, hvis bare det er anvendt med det
> formål at beskytte noget der er beskyttet af ophavsret. Det behøver
> ikke i sig selv at være effektiv - det effektive består i den
> juridiske beskyttelse.

Hvilket jeg heller ikke har sagt.

> Ifølge rettighedshaverne er der tale om en klar omgåelse.

Tja, og ifølge SCO skal jeg betale dem $699.

> Ifølge ministeren må dette i sidste ende afgøres af en dommer -
Det er jo korrekt.
> ministeren har ikke svaret.

> Uha - sikke en masse gætterier der pludselig afløste dine tidligere
> skråsikre udmeldinger...

Ja, nogen ting er man sikker på andre ting kan man kunne gætte på. Det er
vel ikke så mærkeligt.

> Software har ingen hensigt. Hensigt eller formål, er noget der
> eksisterer i brugerens hjerne. Et stykke software kan anvendes med
> mange hensigter, til mange formål, både lovlige og ulovlige.

Det var jo netop min pointe.

> Spørgsmålet ifølge loven er, hvad det primære formål med softwaren er
> - hvilket ikke giver mening, da softwaresom sagt ikke besidder et
> formål.

Netop.

> Kan du forestille dig et stykke software, som lovligt kan omgå MS's
> DRM, sådan somo du kan forestille dig et stykke kopieringssoftware ?

Jeg har ingen ide om hvordan MS DRM fungerer. Men så længe jeg kun afspiller
det, må jeg godt omgå et DRM system.

> Da de "kopi-beskyttede" formater er kommet i handlen efter lovens
> vedtagelse, kan jeg ikke tro der allerede findes software,som var
> lavet før loven, og som derfor vil være lovligt at bruge til dette.

Hvis du snakker om CD'ere så er det findes sådant software. Jeg mener at en
ganske almindelig cdrecord og cdparanoia virker med mange AOpen drev.

Det er bare et spørgsmål om at hardwaren og softwaren læser de rigtige
udgaver af Table Of Contents på en multisession disk lige som de fleste
CD-afspillere gør.

> Men nu er du jo så igen udenfor målgruppen, af potentielle nye
> Linux-brugere, der forbruger underholdning tilgængeligt i den
> almindelige handel.

Ja.

> Er vi nu enige iom, at du ikke ved om du må eller ej ?

I konkrete tilfælde ville jeg formodentlig vide om jeg måtte.

> Du tror du må, og mener du bør ha' lov - men du ved det ikke, vel ?

Jeg har ikke sagt, at jeg tror at generelt må.

> Er det ikke et problem, hvis man vil udbredde kendskabet til og brugen
> af Linux, at man ikke kan sige til nye brugere, om de bliver
> kriminelle, hvis de går over til Linux, og bliver ved at bruge deres
> computer, til det de brugte den til under windows ?

De bliver ikke kriminelle ved at bruge deres computer, til det, de brugte
den til under windows. På Windows må man heller ikke kopiere beskyttede
CD'er.

--
Niels