On Thu, 14 Aug 2003 19:05:03 +0200, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

>De bliver ikke kriminelle ved at bruge deres computer, til det, de brugte
>den til under windows. På Windows må man heller ikke kopiere beskyttede
>CD'er.

Forskellen er, at det kan være nødvendigt at begå en krminel handling
under Linux, for at nå samme resultat som under windows.

På windows har du jo ingen grund til, at omgå MS-DRM for at afspille
din indkøbte musik.

Du siger så, at ministeren har sagt det er lovligt, i forbindelse med
afspilning.

Men det er ikke rigtigt - kun i forbindelse med afspilning af DVD'ere
har ministeren sagt, at det er lovligt at omgå en teknisk
foranstaltning.

Han har f.eks. eksplicit sagt, at du ikke må kopiere en CD, selvom din
personlige tilegnelse af værket via din CD afspiller i din bilradio,
ikke er tilladt.

Hvis omgåelse er tilladt i forbindelse med personlig tilegnelse, sådan
som du siger det er, og som jeg mener det bør være, så ville det jo
ikke være ulovligt at lave ovenstående kopi - men det siger ministeren
altså at det er.

Er det så ulovligt at omgå MS-DRM for at tilegne sig beskyttet musik
under Linux ?

Det er jo ikke fordi det er ulovligt at lave en kopi af ens CD'ere -
det er kun omgåelsen af den tekniske foranstaltning er er ulovlig, så
hvis original "CD'en" i ovenstående eksempel ikke var beskyttet,måtte
du altså godt kopiere den og høre kopien i din bil.

Men det må ikke, hvis den er kopi-beskyttet, heller ikke selvom din
tilegnelse er afhængig af det.

Hvordan kan du så tro, at du må omgå MS-DRM, bare fordi din tilegnelse
afhænger af det ?

Hilsen,
Erik L