Re: [ITPOLITIK] Forslag til PM: Må Linux-brugere lytte til digital musik ? (Was: When the music's over...)

On Thu, 14 Aug 2003 18:50:58 +0200, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

> [...]

Infosoc og DMCA

>Ja, de er ret ens.
>
>Men:
>
>Jon er ikke sigtet efter nogen paragraffer, der har noget med Infosoc at
>gøre.
>
>Jon er derfor naturligvis heller ikke sigtet efter nogen paragraffer der har
>noget med DMCA at gøre.

Det er heller ikke det jeg siger - jeg siger at i danmark ville han
kunne straffes efter Infosoc, da den jo i praksis er identisk med
DMCA, som du lige har citeret EFF for at sige, indeholder paragraffer
der gør det Jon har lavet til en kriminel handling.

Så ifølge EFF, må man altså herhjemme ikke lave det Jon har lavet.

Så siger du at man ikke kan lovgive med tilbagevirkende kraft, og at
en dansker derfor ikke ville kunne straffes for at ha' lavet DeCSS.

Men hvad med den dansker, der om en måned laver et program, der omgår
MS's DRM-systemer, så man kan afspille MS-DRM beskyttede filer under
Linux ?

Han bør vel vide, at der idag gælder en lov i danmark, som er "ret
ens" med DMCA, og som derfor vil gøre det ulovligt, at lave noget der
i praksis gør det som DeCSS gør...

... og hvad nu, hvis denne dansker rent faktisk gerne vil betale for
de filer der er til salg, og afspille dem under Linux ?

Du har sagt, at du hellere vil undvære musik end købe noger der er
pakket ind i DRM, men det er ikke dig jeg tænker på, men nye
potentielle Linux-brugere.

Må du udvikle et sådant program til de nye Linux-brugere, så de kan
det samme på deres Linux-box, som andre kan på deres win-dåser ?

Må du det, ifølge den danske ophavsretslov ?

Må du det, ifølge DMCA og Infosoc ?

Hilsen,
Erik L