Re: [ITPOLITIK] Forslag til PM: Må Linux-brugere lytte til digital musik ? (Was: When the music's over...)

Erik Lange wrote:

> Det er heller ikke det jeg siger - jeg siger at i danmark ville han
> kunne straffes efter Infosoc, da den jo i praksis er identisk med
> DMCA, som du lige har citeret EFF for at sige, indeholder paragraffer
> der gør det Jon har lavet til en kriminel handling.

Nej du sagde:
===
Den danske minister står desværre helt alene med denne fortolkning af
Infosoc, hvilket ses af, at anklagerne har anket frifindelsen af
"DVD-Jon", som er anklaget i norge for, at ha' lavet et program der
omgår teknsike foranstaltninger,så han kan se DVD'ere under Linux. Det
er derfor mere end tvivlsomt, om en dommer i en evt. kommende sag, vil
tolke som ministeren gjorde under lovarbejdet.
===

> Så ifølge EFF, må man altså herhjemme ikke lave det Jon har lavet.

Det siger EFF ikke noget om. EFF siger bare at han ikke er anklaget efter en
DMCA(InfoSoc) lov.

> Så siger du at man ikke kan lovgive med tilbagevirkende kraft, og at
> en dansker derfor ikke ville kunne straffes for at ha' lavet DeCSS.

Nej, jeg sagde at Jon ikke kunne anklages efter InfoSoc for at have lavet
DeCSS.

> Men hvad med den dansker, der om en måned laver et program, der omgår
> MS's DRM-systemer, så man kan afspille MS-DRM beskyttede filer under
> Linux ?

Det bliver spændende. Men det har ikke noget med Jon i Norge at gøre.

> Han bør vel vide, at der idag gælder en lov i danmark, som er "ret
> ens" med DMCA, og som derfor vil gøre det ulovligt, at lave noget der
> i praksis gør det som DeCSS gør...

Han kan være ligeglad med DMCA. Han bør kende lov om ophavsret.

> ... og hvad nu, hvis denne dansker rent faktisk gerne vil betale for
> de filer der er til salg, og afspille dem under Linux ?

Så har han nok et problem.

> Du har sagt, at du hellere vil undvære musik end købe noger der er
> pakket ind i DRM, men det er ikke dig jeg tænker på, men nye
> potentielle Linux-brugere.
>
> Må du udvikle et sådant program til de nye Linux-brugere, så de kan
> det samme på deres Linux-box, som andre kan på deres win-dåser ?
>
> Må du det, ifølge den danske ophavsretslov ?

Ja, efter aftale med rettighedshaverne.
Men det kommer ikke til at ske før vi får en amputeret TCPA-Linux.

Uden aftale med rettighedshaverne: Ja, det mener jeg. Loven er jo heller
ikke helt klar på det punkt, men ministeriet mener jo, at vi kan og det gør
jeg også.
Du og rettighedshaverne mener så noget andet.

Men det finder vi vel ud af når der om en måned er en, der gør det.

> Må du det, ifølge DMCA og Infosoc ?

DMCA og InfoSoc er ikke gældende lov i Danmark.

--
Niels