MS musik og infosoc.

Til dem, der ikke orkede at læse den store tråd, vil jeg prøve at omsummere
min holdning.

NETMUSIK

Ja, hvis/når Linuxbrugere bliver udelukket fra de nye online musikkøb og
hvis disse bliver en success, er det et skidt ting for udbredelsen af Linux
(i alt fald på private desktops). Men det er ikke slut for Linux og Open
Source. Vi har klaret os uden kommercielle spil, uden databaser, uden
rigtig tekstbehandling, uden Java osv. uden at det betød slutningen for
Linux.

Nogle går mere op i udbredelsen af Linux end andre, men specielt, hvis man
interesseret sig for it-politik kan det være vigtigt. Det er nemmere at
kæmpe for åbne standarder, mod patenter, mod infosocagtige tiltag, for
korrekt HTML, osv. hvis Linux er udbredt blandt almindelige kunder og
vælgere.

Men det er jo ikke så mærkeligt at Open Source og produkter fra den
traditionelle pladebrance ikke er forenelige. De har valgt den ufrie vej
med lobbyarbejde for Infosoc og uendelig copyright(USA), afgifter på vores
Knoppix-CD'er, DRM systemer og kollektive aftaler. Der kommer ikke DRM
musik til Linux så længe vi kan oversætte vores kerne med en patchet
lyddriver, og det kan vi indtil vi kører en DRM kerne på vores
TCPA-maskiner; og den vej synes jeg ikke, vi skal gå.

Aftalelicenser og flere love og regler tror jeg ikke på. Hvis
Windowsbrugerne vil købe musik på DRM vilkår, kan vi ikke stoppe dem og det
synes jeg heller ikke ville være rigtigt.
Der kan være problemer med udnyttelse af monopoler, men det er en anden sag.

At komme af med InfoSoc ville hjælpe noget, men det vil vi jo i forvejen.

En større udbredelse af Linux vil også hjælpe, for så vil markedet blive for
stort til at ignorere. Der vil også komme flere spil.

Personligt bruger jeg Open Source og Open Music. (og nogle 5-15 år gamle
CD'er).

Jeg tror heller ikke at mere kontrol, DRM og kopibeskyttelse er fremtiden
for musikbranchen. Ikke at jeg tror, at den vil skifte til Open Music lige
med det samme. Men måske vil flere kunstnere sælge musik over nettet eller
på CD'ere på åbne formater uden DRM. Eller måske vil det blive mindre
interessant at have en "pladesamling". Virginradio streamer allerede
kommerciel i Ogg.

Open Source var jo heller ikke ligefrem de leverandørejede systemer
overlegent på alle punkter, da jeg begyndte at bruge det. Men det var og er
bare så meget nemmere at have med at gøre. Det samme kan ske for musik.
Musik man kan kopiere til bilens MP3 anlæg, den bærbare, mobiltelefonen
osv, vil være mere attraktivt.

INFOSOC OG PERSONLIG TILEGNELSE.

Vi er jo tydeligvis ikke enige om hvorvidt vi trygt kan bryde
adgangsspærringer for at se beskyttede værker på vores Linuxmaskiner.

Jeg mener godt man må. Men jeg er enig i at det ikke fremgår tilstrækkeligt
klart af loven. Inden loven blev vedtaget arbejdede jeg jo også netop for
at få det skrevet klart i selve loven, men forgæves.

Men det er som om, at inden loven blev vedtaget tænke vi naturligt nok meget
over de absolut værste konsekvenser, den kunne have for Open Source og
forsøgte af få dem afbødet.

Så blev loven alligevel vedtaget med ret få ændringer.
Og så er der nogen, der hiver de gamle overvejelser om lovens værst mulige
konsekvenser frem af skuffen og konkluderer, at nu må vi slet ingen ting.

Men sådan kan man ikke slutte. Før loven blev vedtaget, var vi nervøse over
uklarhederne. Men nu kan vi konstatere, at der er en vis margin og den skal
vi ikke bare afgive.

Det er også klart, at de politikere, der stemte for loven, ikke mener at de
har skabt problemer for Open Source. Fx.
http://www.ft.dk/Samling/20021/udvbilag/KUU/L19_bilag122.htm
http://www.radikale.dk/hovedstaden/HoldningerFT/Naser/artikler/L19.htm

Det er faktisk vigtigt. Dels fordi kommentarer og noter til loven har
juridisk betydning. Dels fordi vi har gode argumenter, hvis loven ikke
virker efter politikernes hensigt.
Desuden må politikerne antages at have en vis indsigt i de love, de
vedtager, sammenlignet med os amatørjurister her i gruppen.

Så hvis man har læst loven og mener, at man man har lov til at bryde en
spærring og ministeren og medlemmer af folketinget mener, at man har lov,
kan jeg ikke se, at man skulle afholde sig fra at gøre det, bare fordi
nogle rettighedshavere mener, at udover at det ikke er i deres interesse,
så er det også ulovligt.

--
Niels