sslug@sslug wrote:
On Thu, Aug 14, 2003 at 01:04:05PM +0200, Erik Lange wrote:

Selvom du kan, har du så ikke et problem, hvis loven siger at du ikke
må ?

Jo, masser, men så længe loven er diskriminerende, og de ikke kan gøre noget for at se at jeg bryder den (ved at gøre præcis det samme som er lovligt i windoze), så er min holdning den at det kan jeg ikke tage mig af. Ja, jeg vil da prøve at få det ændret, men problemet er ikke mit før de finder en måde at se at jeg ikke bruger WMP på, og ydermere finder på at de ikke vil have at linux-befolkningen må se deres værk.

Eller er du ligeglad med hvad loven siger ?

Med de seneste tiltag er jeg desværre begyndt at miste respekten for den, ja. Når vi får en lov der giver mening, som ministeren der står for den selv kan finde ud af, så vil jeg følge den. Men indtil da vil jeg gøre som jeg mener er rigtigt, og ellers hyle og skrige for at de skal tage sig sammen derinde hos regeringen. (jvf. signatur)

Det er et alvorligt problem, når der vedtages lovgivning, som man ved vil blive brudt regelmæssigt af store befolkningsgrupper.

Private krænkelser af ophavsretten er næsten umulige at opdage,
så befolkningen er ligeglade ("de kan jo alligevel ikke opdage
det"), og undlader at lægge pres på politikerne.

Politikerne ser kun presset fra rettighedshaverne, og derfor får
vi stærkere og stærkere immaterialretsbeskyttelse. Politikerne
tager rettigheder fra deres egne vælgere og forærer dem til
rettighedshaverne, og det vil de blive ved med indtil de ser at
det koster stemmer at tage rettigheder fra deres vælgere.

Jeg tror, at vi - en dag, når immaterialretsbeskyttelsen ikke kan
blive stærkere - vil se drakoniske tiltag for at få stoppet alle
disse ulovligheder. Det kunne f.eks. være lovkrav om at rettigheds-
haverne skal kunne overvåge alt, hvad der kan kopiere...

M.v.h,

Ole Husgaard.