On Sun, 17 Aug 2003 13:47:48 +0200, "E. Sjørlund" <sslug@sslug>
wrote:

>Deprimerende eller realistisk.
>Deprimerende at man ikke lovligt kan høre musik og se film under Linux.
>Realistisk at verden sidestiller aflytning af ubeskyttet (eller omgået)
>musik og film med piratkopiering.

Sådu accepterer at blive sidestillet med en piratkopist - interessant.

>Nonsens. Ikke kan afspille på deres computer er ikke det samme som ikke kan
>få adgang til.

Få adgang til via deres platform - relevansen kommer herunder.

>Ja eller en CD-afspiller og/eller en DVD-afspiller. Jeg anser det ikke for
>en menneskeret eller for den sags skyld for særlig vigtigt for mig at jeg
>kan afspille musik på min computer.

Heller ikke når musik kun sælges til afspilning på computere ?

Så mener jeg det er særdeles relevant, at man ikke er bundet til
bestemt platform, for at bruge musikken - eller filmene, eller se
nyhederne, eller dokumentar-programmer...

>Er de begyndt at producere CD/DVD afspillere?

Har du hørt om X-box ?

>Hver gang talen falder på virus siger jeg pr refleks "Brug dog Opera,
>Netscape/Mozilla eller i det hele taget alt andet end explorer/outlook til
>at gå på nettet". Den vinder gehør.
>Når talen kommer til kopisikrede CD/DVD'er har jeg ikke noget at sige.
>Holdningen i mine omgivelser er helt klart den, at en omgåelse er noget
>pirater gør, ikke noget pæne mennesker skal rode sig ud i.

Åh... her er vi helt enige. Netop derfor mener jeg det bliver svært at
få de folk du snakker om, til at gå over til Linux, da de skal
acceptere at gøre noget, som pæne mennesker ikke gør, hvis de vil
kunne gøre det samme under Linux, som under windows.

>Mit eneste svar
>er, at man jo bruger en hel del mere strøm på at bruge computeren til at
>afspille sine CD'er end man gør med en walkman, og Harry Potter gør sig nu
>en gang bedst på 28" med plads i sofaen og lidt guf på bordet. Jeg skal i
>hvert fald ikke have børn med slik og sodavand til at klistre mit tastatur
>til.

Er der ikke noget med, at Linux er rigtig godt til tynde klienter ?

Istedet for at købe en CD/DVD-afspiller til stuen og hver af
børneværelserne, ville familien kunne distribuere information til hele
husstanden, og lade ungerne tilgå den via tynde og strømbesparende
klienter på deres værelse. Det værste der kan ske er, at man skal købe
et nyt tatstatur og en mus ind imellem, hvis ungerne hælder sodavand i
deres klient - langt billigere end at skifte CD/DVD-spilleren ud. Og
"pladerne" holder også længere.

MS er ved at lancere denne slags systemer... der spås at være et ret
stort marked for dem... MS satser på, at X-box kommer til at fungere
som klient, om end den ikke bliver speciel slank.

Hvor er Linux-samfundets alternativ ?

1. Det er - som du siger - ikke noget pæne mennesker bruger.

2. Det interesserer ikke "Linux-folket" at benytte, og derfor heller
ikke at lave.

Derfor eksisterer der ikke et reelt alternativ... og skulle det dukke
op, så er det mindst på kant med loven.

>Det er irriterende at man ikke kan se og høre tingene på sin maskine, men
>det er så også hvad det er, et mindre irritationsmoment - ikke en
>katastrofe.

For mange potentielle nye Linux-brugere, er jeg ret sikker på at du
tager fejl... de vil vælge en win-dåse med fuld multimedia
integration, hvis ikke du kan tilbyde dem et alternativ.

Og så er vi der hvor jeg startede tråden - er man interesseret i at
udbrede kendskabet til den brede del af befolkningen, eller omfatter
begrebet "Linux-brugere" primært kun programmører og ønsker man at det
skal forblive sådan ?

Hilsen,
Erik L.