E. Sjørlund wrote:
Sun, 17 Aug 2003 12:27:12 +0200, Erik Lange <sslug@sslug> skrev:
[snip]

Deprimerende eller realistisk. Deprimerende at man ikke lovligt kan høre musik og se film under Linux.

Enig.

Realistisk at verden sidestiller aflytning af ubeskyttet (eller omgået) musik og film med piratkopiering.

Er det det virkeligt realistisk, eller skyldes det blot at en medie- verden, som er interesseret i en stærkere beskyttelse, igen og igen gentager påstanden?

Skal det virkeligt være et dogme, at tilegnelse af lovligt indkøbte
værker ved hjælp af ikke-autoriseret udstyr skal sidestilles med
ulovlig kopiering?

Ikke-autoriseret udstyr, herunder software, kan i nogle tilfælde
bruges som et værktøj til ulovlig kopiering. Skal vi derfor forbyde
alt ikke-autoriseret udstyr?

Køkkenknive kan bruges til at myrde mennesker med. Skal vi derfor
forbyde alle knive i private husholdninger?

Hvad er vigtigst: at forhindre ulovlig kopiering, eller at forhindre
mord?

Linux-brugere må købe en
win-dåse, hvis de vil deltage i informationssamfundet, på lige fod med
alle andre borgere... (sådan som Mads har indset han må gøre, hvis
ikke han vil udelukke sin søn fra alle de tilbud hans kammerater kan
benytte sig af).

Ja eller en CD-afspiller og/eller en DVD-afspiller. Jeg anser det ikke for en menneskeret eller for den sags skyld for særlig vigtigt for mig at jeg kan afspille musik på min computer.

Artikel 27, stk. 1 i FNs menneskerettighedskonvention lyder: Enhver har ret til frit at deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.

Hvis jeg skal høre et stykke beskyttet musik til en tier på min computer
skal jeg bruge tusindvis af kroner på at købe licenser fra Microsoft.

Måske bør vi tage konsekvensen af den nuværende retstilstand, og
ændre den til:
  Enhver, som betaler licensafgift til Microsoft, har ret til frit at
  deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive
  delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.

M.v.h,

Ole Husgaard.