Bottom line (Was Re: When the music's over...)

On Sun, 17 Aug 2003 15:01:27 +0200, Ole Husgaard <sslug@sslug>
wrote:

> [...]

<snip>

> [...]
>   kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt
>   og dens goder.
>
>Hvis jeg skal høre et stykke beskyttet musik til en tier på min computer
>skal jeg bruge tusindvis af kroner på at købe licenser fra Microsoft.
>
>Måske bør vi tage konsekvensen af den nuværende retstilstand, og
>ændre den til:
>   Enhver, som betaler licensafgift til Microsoft, har ret til frit at
>   deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive
>   delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.

My point exactly... beklager hvis jeg har udtrykt mig uklart.

Jeg har fuld forståelse for de Linux-brugere der ikke vil købe og
forbruge musik, og derfor ikke interesserer sig for denne
problemstilling - fair nok.

Men er det fair overfor nye potentielle Linux-brugere, at deres
mulighed for "frit at deltage i samfundets kulturelle liv,  til
kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt
og dens gode" begrænses/kriminaliseres ?

Er det fair, at hvis MS opkræver Licens for alternative playere, alvet
for at skabe intereoperatibilitet med deres formater, så man altid
kommer til at betale til dem, uanset hvilket styresystem og afspiller
man bruger, til "at deltage i samfundets kulturelle liv,  til
kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt
og dens gode" ?

Hilsen,
Erik L.