On Sun, 17 Aug 2003 16:33:30 +0200, Niels Elgaard Larsen
<sslug@sslug> wrote:

>Nej, det skriver MS ikke i deres svar. De undviger spørgsmålet ved at tale
>om ophavsret på deres software. Hvilket også ses af, at de mener at par 75
>ikke gør nogen forskel.

Jeg noterer at du heller ikke kan gi' et svar - det er altså uvist, om
man skal bruge deres toolkit eller ej. Og som du skrev, er det det som
er det interessante.

Når MS mht kompatibilitet med 3de partsprodukter skriver, at det vides
ikke i hvilket omfang disse vil understøtte deres DRM-systemer, men "i
princippet er det muligt", og at de vil udgive et tool-kit der gør det
muligt at understøtte deres DRM-systemer (som de kalder noget andet,
for rigtigt at forvirre), så tolker jeg det sådan, at de mener man
skal bruge deres toolkit.

Og ved at bruge deres toolkit, bliver det derfor "i princippet" muligt
at opnå interoperabilitet med deres beskyttede formater.

Da de ikke skriver at deres toolkit vil blive gratis at bruge, og ikke
har tradition for at lave freeware, så tror jeg ikke det bliver gratis
at opnå denne principielle interoperatibilitet... men jeg kan ta'
fejl...

Jeg er ligeglad med, om de tager penge for deres toolkit, det der
bekymrer mig er, om det er lovligt at lave kompatible programmer uden,
da deres toolkit er en teknisk foranstaltning der anvendes med det
formål at beskytte ophavsretsbeskyttet materiale, og derfor er
juridisk beskyttet imod omgåelse jvnf. lov om ophavsret §75c.

MS svarer ikke på, om de evt. vil retsforfølje nogen for at lave
sådanne programmer, og det er sådan set heller ikke det interessante.
Det interessante er, om de (eller andre i en lignende situation) vil
_kunne_ gøre det...

Det svarer ministeren heller ikke på...

Hilsen,
Erik L.

P.S: MS er kun et eksempel, det kunne "i princippet" være nogle andre.
Men det er et meget godt eksempel, fordi de fleste kan forholde sig
til det. Iøvrigt drejer eksempel i linket sig ikke om afspilning af
film og musik, men om tekst-dokumenter. Et scenarie hvor der måske er
mere relevant for mål-guppen her på listen at opnå interoperabilitet i
kommunikationen med omverdenen, men princippet er det samme for alle
former for informationsudveksling...