"Erik Lange" <sslug@sslug> wrote in message
news:sslug@sslug

> Sådu accepterer at blive sidestillet med en piratkopist - interessant.
Jeg? Verden sidestiller det, ikke jeg. Skulle nogen spørge, skal jeg nok
svare for mig. Det er imidlertid langt fra det samme som at kæmpe aktivt for
sagen.

> Heller ikke når musik kun sælges til afspilning på computere ?
>
> Så mener jeg det er særdeles relevant, at man ikke er bundet til
> bestemt platform, for at bruge musikken - eller filmene, eller se
> nyhederne, eller dokumentar-programmer...

> Har du hørt om X-box ?
Ja og dens alternative chip;)
Men jeg har nok et andet forhold til musik og film end du. Det er absolut
ikke på nogen måde livsvigtigt for mig at høre/se størsteparten af det der
masseproduceres og tonses ud med reklamering i halen. Jeg glæder mig til den
årlige koncert med Lars Lilholt - dels fordi jeg synes om hans musik, og
dels fordi der er en kanon god stemning på sådan en koncert. Jeg er ikke
specielt bekymret over, at han kan finde på at udgive sin musik på et
kopibeskyttet medie - så får han ikke solgt den CD til mig, og det er så
det. Du mener måske, at jeg lever i et kulturelt mørke når jeg ikke bekymrer
mig om dåsemusik - jeg har det mere som cellisten der sad dagen lang og
spillede den samme tone. Som han sagde - jeg _har_ fundet tonen - de andre
leder stadig.

> Åh... her er vi helt enige. Netop derfor mener jeg det bliver svært at
> få de folk du snakker om, til at gå over til Linux, da de skal
> acceptere at gøre noget, som pæne mennesker ikke gør, hvis de vil
> kunne gøre det samme under Linux, som under windows.
Jeg gider ikke få folk til at gå over til Linux (der slap det ud). Jeg vil
gerne fortælle om fordele og ulemper, og jeg spørger fx. interesseret
skolefolk om hvor mange lærerstillinger der bruges på at administrere
skolens NT-Server og windowsklienter. Det er nogle ret sjove svar man får
her. Men derfra og til at skulle agitere aktivt for Linux er der et spring.
Med risiko for at få et læs mursten i hovedet vil jeg sige, at for mig er
der langt fra den standard der er i de grafiske brugerprogrammer til Linux
til den der er i Windows, og jeg har lidt svært ved at agitere for det
tilbageskridt, som de fleste vil opleve. At der så også er problemer med
musikken er en mindre væsentlig ting - interoperabilitet mellem de enkelte
linuxprogrammer (der fik jeg brugt det fine ord) er langt vigtigere, og ofte
helt fraværende. Klippe/klistre tekst og billeder ville være et fint sted at
starte.

> Er der ikke noget med, at Linux er rigtig godt til tynde klienter ?
>
> Istedet for at købe en CD/DVD-afspiller til stuen og hver af
> børneværelserne, ville familien kunne distribuere information til hele
> husstanden, og lade ungerne tilgå den via tynde og strømbesparende
> klienter på deres værelse. Det værste der kan ske er, at man skal købe
> et nyt tatstatur og en mus ind imellem, hvis ungerne hælder sodavand i
> deres klient - langt billigere end at skifte CD/DVD-spilleren ud. Og
> "pladerne" holder også længere.
Hvilke unger gider nøjes med de få spil, der findes til Linux? Hvem gider
spille via LTSP på et 100MBit netværk?

> MS er ved at lancere denne slags systemer... der spås at være et ret
> stort marked for dem... MS satser på, at X-box kommer til at fungere
> som klient, om end den ikke bliver speciel slank.
MS har også en del bedre ydelse i grafiske terminaler end Linux.

> Hvor er Linux-samfundets alternativ ?
På serveren IMHO.

> For mange potentielle nye Linux-brugere, er jeg ret sikker på at du
> tager fejl... de vil vælge en win-dåse med fuld multimedia
> integration, hvis ikke du kan tilbyde dem et alternativ.
Jamen det er da deres frie ret at gøre så!
Jeg er helt godt tilfreds med at have en Linux kørende, som ikke har et
eneste piratprogram!
Jeg kender ingen Windowsbrugere (ud over mig selv, næsten), der kan sige
ligeså.
Jeg synes, at al den snak om piratprogrammer/-kopiering er sjov at følge -
selv er jeg ikke indblandet, og skulle jeg komme til at se/høre et
kopibeskyttet medie under Linux siger Brian selv, at det er OK. (At samme
Brian så synes at have en firewall sat op, som effektivt beskytter han
hjerne mod angreb af sund fornuft er en biting).

> Og så er vi der hvor jeg startede tråden - er man interesseret i at
> udbrede kendskabet til den brede del af befolkningen, eller omfatter
> begrebet "Linux-brugere" primært kun programmører og ønsker man at det
> skal forblive sådan ?
Jamen for nu at give et svar:
1.
Jeg er interesseret i at der kommer flere Linux-servere og færre NT -
udbredelse af sund fornuft er altid en god ting.
2.
Jeg er ligeglad med den brede befolkning - nøjes med at tage mig af mine
omgivelser. Min svigerinde er gået fra Windows til Linux, og der skal nok
stille og roligt komme flere hen ad vejen. Jeg agiterer ikke for Linux -
forklarer bare at "det problem findes jo ikke i Linux" når nogen beklager
sig over deres Windows.
3.
Jeg skal sætte en maskine op i et sommerhus der lejes ud. Her kommer der en
Linux som passer på en Windows så tingene bare virker altid. Den
fremgangsmåde skal jeg gerne dele min viden om til sin tid.
4.
Jeg kan ikke få øje på en mulighed for at gøre Linux til andet end en
hobby - alle vil gerne have alting gratis, og det kan jeg jo ikke leve af.
5.
Jeg ønsker ikke at forhindre andre i at søge at udbrede Linux til
almindelige brugere, men synes egentlig at foredraget om kbuild var mere
nyttigt end nok så mange kampagner og fremstød (og I der ikke hørte det gik
glip af et rigtigt godt møde).
6.
Når man starter KDE som root tvinger skidtet en helt forkert bagside ind på
skrivebordet og mange ændringer i opsætningen gemmes ikke / overstyres. Hvis
den slags formynderisk slam er vejen til en udbredelse af Linux og vil jeg
nok til at agitere mod det. Jeg sætter stor pris på friheden til at
installere forfra.

Jeg ved jo, at du er meget engageret i kampen mod kopibeskyttelse, og jeg
følger med i hvad du siger og skriver om samme, men jeg orker altså ikke at
kæmpe på samme måde, specielt ikke, når kampen er overstået og de onde har
vundet. Princippet med teknisk at forhindre andre mennesker i at gøre noget
man ikke ønsker at de skal gøre blev knæsat med de tvungne fartbegrænsere i
lastbiler. At det nu udbredes til at beskytte producenter af
masseunderholdning kan da ikke undre.