Re: [ITPOLITIK] Svar til Erik² - holdninger?

Hans Schou <sslug@sslug> writes:

> Selvfølgelig har SSLUG en holdning til ophavsret. SSLUGs syfte
> (formål) er Linux, hvorfor SSLUG naturligt må billige GPL i en eller
> anden grad.

Til Erik Josefsson: billige ~ finde rimeligt (fair), 'approve of'.

> Så ved at sætte sig ned og læse GPL, kan man udlede hvad SSLUGs
> holdning er. [...]

Nej. GPL er udtryk for (og resultat af) en meget bestemt ophavsretslig
holdning som man ikke nødvendigvis er tilhænger af fordi man anvender
GPL'et software eller endda anvender GPL.

Hvis du læser en holdning ud af GPL er det FSF's holdning. Den
adskiller sig fra Linus' holdning og jeg ved også at jeg ikke står
alene i sslug med en holdning der adskiller sig fra FSF.

I sslug er der både plads til open source-anvendelerser af linux såvel
som anvendleser af linux der ikke er baseret på open sourcetankegangen.

Det er klart at det vil skabe en indre modstrid hvis sslug var direkte
modstandere af den licens som Linux bliver frigivet under. Men jeg
mener at der er langt derfra og så til at give GPL en særstilling i
forhold til andre licenser.

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 sslug@sslug |                Tanenbaum had convinced Linus that his