Sun, 17 Aug 2003 15:01:27 +0200, Ole Husgaard <sslug@sslug> skrev:

E. Sjørlund wrote:
Sun, 17 Aug 2003 12:27:12 +0200, Erik Lange <sslug@sslug> skrev:
[snip]

Deprimerende eller realistisk. Deprimerende at man ikke lovligt kan høre musik og se film under Linux.

Enig.

Realistisk at verden sidestiller aflytning af ubeskyttet (eller omgået) musik og film med piratkopiering.

Er det det virkeligt realistisk, eller skyldes det blot at en medie- verden, som er interesseret i en stærkere beskyttelse, igen og igen gentager påstanden?

Tag lige tallene med i dine overvejelser. Hvis vi antager at 90% af brugerne har windows vil det for 90% af brugerne være pirateri at omgå de tekniske foranstaltninger. Derfor er indstillingen at omgåelse er lig med pirateri efter min mening ganske realisatisk.

Skal det virkeligt være et dogme, at tilegnelse af lovligt indkøbte værker ved hjælp af ikke-autoriseret udstyr skal sidestilles med ulovlig kopiering?

Jeg ved ikke om det skal, jeg mener blot at kunne konstatere i mine omgivelser at det er. Og igen, i langt de fleste tilfælde _er_ det det jo også. Windowsbrugerne må bestemt ikke - vel?

Ikke-autoriseret udstyr, herunder software, kan i nogle tilfælde bruges som et værktøj til ulovlig kopiering. Skal vi derfor forbyde alt ikke-autoriseret udstyr?

Køkkenknive kan bruges til at myrde mennesker med. Skal vi derfor
forbyde alle knive i private husholdninger?
Hvis du skal drage den slags sammenligninger skal du sammenligne maskinen med køkkenkniven, ikke Linux. Din maskine kan du bare installere Windows på, så kan den fuldt lovligt bruges til at afspille.
Der er for langt de fleste maskiner (ic86 baserede) intet der teknisk hindrer dig i at bruge askinen til at afspille - og det er bestemt ikke noget steds nævnt som et krav, at adgangen til at deltage i samfudets kulturstrøm skal være gratis.
Det efterlader så en lille gruppe brugere, der har andre typer processorer i deres maskine. At forlange at de skal kunne høre/se på ders maskine svarer til at forlange, at alle med en AM radio skal kunne høre FM.

<snip>
Artikel 27, stk. 1 i FNs menneskerettighedskonvention lyder:
Enhver har ret til frit at deltage i samfundets kulturelle liv, til
kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt
og dens goder.
Hvor er det lige, at der står gratis?

Hvis jeg skal høre et stykke beskyttet musik til en tier på min computer skal jeg bruge tusindvis af kroner på at købe licenser fra Microsoft.
Ville du investere i et lukket source afspillerprogram til din Linux?

Måske bør vi tage konsekvensen af den nuværende retstilstand, og ændre den til: Enhver, som betaler licensafgift til Microsoft, har ret til frit at deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.
Sådan lidt i tråd med, at enhver der betaler licens til DR har ret til at se fjernsyn og høre radio?
I modsætning til DR-licensen kan man jo fortsætte med samme, købte version af Windows i mange år.