Sun, 17 Aug 2003 22:54:51 +0200, Ole Husgaard <sslug@sslug> skrev:

Tag lige tallene med i dine overvejelser. Hvis vi antager at 90% af brugerne har windows vil det for 90% af brugerne være pirateri at omgå de tekniske foranstaltninger. Derfor er indstillingen at omgåelse er lig med pirateri efter min mening ganske realisatisk.

Jamen omgåelse af en teknisk beskyttelsesforanstaltning er da ikke det samme som ulovlig kopiering.
Læs det lige igen. Jeg forsøger at forklare - ikke nødvendigvis forsvare - indstillingen.

Jeg ved ikke om det skal, jeg mener blot at kunne konstatere i mine omgivelser at det er. Og igen, i langt de fleste tilfælde _er_ det det jo også. Windowsbrugerne må bestemt ikke - vel?

Hvorfor skal der gælde særregler for brugere af bestemte operativ- systemer?
Fordi der er flest banditter blandt deres brugere.

At så mange har en sådan mening skyldes primært massemedierne. Den fjerde statsmagt har en klar politisk interesse i den stærkest mulige ophavsretslige beskyttelse, og er derfor ikke neutrale i deres dækning af problemstillingen. Da massemedierne har et næsten-monopol på at informere og oplyse befolkningen, er det ikke sært at befolkningens holdning ikke afspejler hvad der er bedst for samfundet.

Jeg deler ikke din opfattelse af massemediernes betydning.

Men jeg fastholder sammenligningen mellem "ikke-autoriseret udstyr til afspilning, herunder software" og køkkenknive, og spørger igen: Hvad er vigtigst: At forhindre ulovlig kopiering, eller at forhindre mord?
Lad os så tage den da. Der er ikke en smule der forhindrer dig i at anskaffe vmware og en licens til Windows. Så kan du afspille alt hvad du lyster og det afviklet under Linux. Du vil bare ikke betale for den nødvendige software.
Og igen - ville du betale for et lukket program til Linux, som kan sætte dig i stand til at afspille musik og film, eller er problemt ikke, at du ikke lige kan få det hele gratis?