Mon, 18 Aug 2003 06:13:05 +0200, Esben Jensen <sslug@sslug> skrev:

On Monday 18 August 2003 05:33, E. Sjørlund wrote:
Lad os så tage den da. Der er ikke en smule der forhindrer dig i at
anskaffe vmware og en licens til Windows. Så kan du afspille alt hvad
du lyster og det afviklet under Linux. Du vil bare ikke betale for
den nødvendige software.
Og igen - ville du betale for et lukket program til Linux, som kan
sætte dig i stand til at afspille musik og film, eller er problemt
ikke, at du ikke lige kan få det hele gratis?

Det vil jeg da gerne svare på. Kombinationen vmware og Windows er ikke en afspiller under Linux, det giver alle ulemperne forbundet med Windows, f.eks. horrible sikkerhedsproblemer og manglende understøttelse af en shell, blandet med en række ulemper der er specifikke for emulering, såsom dårlig ydelse.
Nu skulle du jo kun bruge den til underholdning - det er der ingen sikkerhedsproblemer ved, og du kommer ikke meget i berøring med dens brugergrænseflade.

Personligt vil jeg da gerne betale for et proprietært program hvis det lever op til et fornuftigt forhold mellem kvalitet og ydelse. Men jeg vil da også meget gerne have mulighed for selv at skrive et sådant program, eller udnytte at andre kan gøre det. Jeg mener konkurrence er fordelagtigt.

Er det da umuligt at få adgang til at gøre det? Mig bekendt er det ikke umuligt, men bare meget dyrt at få lov til at arbejde med disse sikringer - men jeg kan da let tage fejl.
Er det problematiske ved Jon's løsning ikke, at han konverterer filerne, så de ikke længere er kopisikrede? Ville der være noget ulovligt i at lave et program, som ikke gik over en usikret form, men blot afspillede de kopisikrede filer direkte fra det medie de nu en gang befinder sig på?
Udbydernes interesse er jo alene, at der kun kan afspille fra lovligt indkøbte medier eller kilder må det vel hedde, hvis det er fra internettet.
Som jeg har opfattet Infosoc (og det kan meget vel være forkert), så går det direktiv på at det er ulovligt at omgå en kopisikring - ikke at det skulle være ulovligt at afspille kopisikrede medier.